söndag 2 oktober 2016

300 mil

Igår lyckades jag äntligen få in lite (om än lite) distans i benen, med gårdagens distans på 12,4 km har jag nått ännu ett av mina större delmål. Sedan den 8 september år 2010 då jag för första gången snörade på mig ett par löparskor har jag nu äntligen lyckats springa in mitt livs första 3'000 km a lá 300 mil. Dessa 300 mil kanske inte är något märkvärdigt men på något sätt känns jämna 100:a mila mål för mig lite extra speciellt. Precis som att löpningen resulterar i en extra glädje i att nå ett delmål. Om jag ser till mina tidigare år som jag lyckats få in lite distans i benen...
  • År 2010 - 77.6 km (fyra månader)
  • År 2011 - 127.79 km (sex månader)
  • År 2012 - 142.5 km (fem månader)
  • År 2013 - 767.17 km (tolv månader)
  • År 2014 - 486.91 km (tolv månader)
  • År 2015 - 640 km (elva månader + klassikern)
  • År 2016 - 764.36 km än så länge... (nio månader +utmaningens 2'273.96km)
...kan år 2016 bli ett alldeles ypperligt tillfälle att putsa på flera personliga rekord i ett par löparskor. I skrivandets stund är jag knappa 7 meter ifrån att erövra mitt årsbästa från 2013. Utöver det har jag ca 3 månader kvar av året och med det skapas möjligheter att slipa till ett riktigt härligt personbästa med förhoppning om att det inte blir mer förkylningar och dylikt.

Efter att jag har räknat ihop sommarens utmaning med promenerandet till och från praktiken samt med årets löpning, infinner sig en distans på 3'246.32 km som mina ben avverkat under årets första nio månader. En distans som känns overklig och surrealistisk samtidigt som jag börjar fundera på om det är möjligt att nå 4'000 km i år allt som allt? En fråga som jag förmodligen får fundera lite på, samtidigt som jag blir nyfiken på vilken distans kommande tre månader kan erbjuda. Jag hoppas i alla fall kunna utöka min nummerlappssamling med två nya nummerlappar innan året är slut. Om jag kalkylerat rätt återstår ca 91 dagar av året och det motsvarar eventuellt den tid jag kanske kan använda till en ny utmaning nästa sommar. Kommande dagar är på så vis ganska spännande och en stor nyfikenhet börjar ta sig uttryck i vad dessa dagar kan komma att erbjuda i antal kilometer..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar