söndag 16 oktober 2016

Möjligheternas månad

Oktober månad bjuder på många möjligheter och nu återstår det att ta chansen samt ett envist arbete för att förverkliga möjligheterna. I skrivandets stund och efter dagens löpning har jag lyckats bemästra 90 insprungna mil i år, efter att ha studerat min löpardagbok infinner sig flertalet möjligheter att förädla tidigare rekord. Rekord i form av mina egna milstolpar som egentligen infinner sig som delmål och motivation för att samla på mig allt fler kilometrar per år. Oktober månad ser ut att kunna bjuda på tre nya rekord, det första är distans per månad där jag tidigare endast lyckats uppnå 210 km som mest i en och samma månad. Det andra rekordet som är på väg att förbättras är antalet löpningar i en månad, just nu infinner sig 27 stycken löpträningar i en månad som mitt nuvarande rekord. Det tredje rekordet som utmanas i oktober är antalet dagar i rad som jag fått löpningen att fungera, nuvarande personbästa är 16 dagar i rad som jag lyckats hålla igång en kontinuerlig löpning. Om jag lyckas med ännu en vecka likt denna som är på väg att rundas av kommer det första rekordet att förädlas redan i nästa vecka och de övriga rekorden i kvarstående dagar denna månad. Vid närmare eftertanke infinner sig ett rekord i varje löpning som sker året ut eftersom jag lyckats springa mer i år än något utav mina tidigare år.
Mina rekord är egentligen tämligen löjliga men på något sätt formar de delmål som gör det möjligt för mig att se en utveckling i löpningen. Just nu känns det inte omöjligt att nå 100 mil i år eller knappt ens omöjligt innan årets Kullamannen, i och med det infinner sig ett frågetecken kring vad årets slutdistans kan komma att hamna på. Oavsett distans känns det som att kroppen är på gång att hitta tillbaka efter sommarens utmaning och med nuvarande träningsupplägg anpassar den sig sakta men säkert. Det kan bli intressant att se hur kroppen i år reagerar på 63-66 km speciellt med tanke på hur årets utmaning format om kroppens fysik. Efter att ha studerat mitt rekord med distans per månad blev jag nyfiken på vilken veckodistans jag hade på sommarens utmaning:
  • Vecka 1: 245,43 km
  • Vecka 2: 227,43 km
  • Vecka 3: 281, 38 km
  • Vecka 4: 329,38 km
  • Vecka 5: 330,63 km
  • Vecka 6: 331,69 km
  • Vecka 7: 364,45 km
  • + 3 dagar: 163,05 km
Känns nästan ofattbart nu i efterhand att ha bemästrat dessa distanser, speciellt när det känns omöjligt att nå 100 km per vecka i den vardagliga löpningen. Denna vecka slutade på 95.22 km vilket är lite närmare 100 km än tidigare veckor, men "nära skjuter ingen hare".
Jag hittade lite bilder i arkivet från Kilpisjärvi och norra Finland, jag får erkänna att där och då i stunden kändes klimatet lite kallt och ogästvänligt (ur ett tältperspektiv) men nu längtar jag lite tillbaka till dess vidsträckta vyer och oändliga vägar. Tänk att dessa vägar är början på en 2273,96 km lång utmaning, känns allt lite mäktigt så där ibland...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar