måndag 10 oktober 2016

Amygdala - hur tänkte du nu?

Jisses... Ibland är den kognitiva förmågan lite om än lite snabbare än förnuftet, idag är en sådan "ibland" stund. Efter att ha lyckats erövra löpning hem från praktiken likt väl hunnit med en snabb regndans lyckas jag pusta ut i soffan innan det är dags för kvällens sysslor. När jag pustar ut tittar jag sporadiskt in på Facebook och får se en mycket efterlängtad nyhet. Kullamannen har äntligen släppt startplatser till ultran år 2017, ungefär så långt hann jag läsa i deras inlägg innan min amygdala vaknade till liv. Rädslan, skräcken och förtjusningen...  på något ovisst sätt har jag nu lyckats bli anmäld till mitt livs första 100 miles lopp (sisådär 161km +). Med tanke på att Kullamannen arrangerar det så är den slutgiltiga distansen alltid en gåta.. vilket gör utmaningen ännu mer spännande och efterlängtad. Sitter i skrivandets stund med efterdyningar av en"fight-or-flight" respons då hjärnan smått börjar lugna ner sig igen, det är ju trots allt ett helt år kvar tills det är dags att prova på en 100 miles. Innan dess är hinner en ultra förhoppningsvis utmanas, mindre än en månad kvar och en stor oro börjar infinna sig. Jag har i skrivandes stund erövrat lite mer än 80 mil vilket är den dubbla distansen jämfört med förra året, kanske om jag har tur kan jag nå 100 mil innan det är dags för årets ultra. Tills dess roar jag mig med att byta skosnören och genomföra operation skodon på mitt nyaste nyförvärv.
 
Löpningen till och från praktiken börjar så smått att fungera, förkylningskänslan är i princip som bortblåst och dessutom har jag fått bygga på distansen till och från praktiken för att få ihop en total distans på ca 15 km per dag. Jag springer just nu bara i ovanstående skor eftersom de förmodligen blir mina "kämpeskor" på årets Kullamannen. Är inte helt nöjd men efter kvällens modifikationer och därtill några fler kilometrar i varandras sällskap hoppas jag på att vi kan bli kompisar. Funderar fortfarande på vilka härliga överraskningar ens kognitiva förmåga kan hitta på... 100 miles... mäktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar