tisdag 18 oktober 2016

Tunga ben

Veckans löpning rullar på men ack och ve vilken känsla av tunga ben, en känsla som är nästan likgiltig med hur benen kändes i dikeskanten vid väg E45 på väg ner mot Vittangi. Tunga ben är tämligen mysigt att uppleva och i kombination med den kognitiva förmågan att bemästra denna tunghet är stundtals väldigt intressant. Samspelet mellan kropp och knopp slutar aldrig att förvåna mig likväl förundras jag över hur snabbt smärtan och obehag kan försvinna över en natt eller två..
Känslan av att ha ett par tunga ben är en mycket speciell känsla, förmodligen en känsla som baserar sig på att benen kan behöva lite vila. Imorgon blir således en "vilodag" i form av att det blir en längre promenad (ca10km) till praktiken via ett studiebesök på centralsjukhuset. Förhoppningsvis blir det en lagom vila och att en lättare känsla kan infinna sig på hemvägen där jag återigen hoppas få in lite löpta kilometrar. Kullamannen närmar sig med stormsteg och innan dess vill jag bemästra en lite bättre känsla i benen, just nu går löpningen trögt men framåt vilket i sig är mycket positivt. Men på något sätt känns det som att jag fortfarande infinner mig i en sorts inkörningsläge precis som de första två veckorna på min utmaning erbjöd. Inkörningsläge i form av att kroppen ska börja förstå att det här med löpning ska bli en kontinuitet och att kilometrarna som infinner sig i benen ska omvandlas till en vana. Fördelen i skrivandets stund är att mitt kognitiva förhållningssätt är tämligen lättsamt, även om benen är trögstartade och sengångare idealet är ett faktum så kommer jag likväl framåt.
Framåt kom jag även på utmaningen så jag antar att jag på något sätt kommer att kunna övervinna den tröghet som existerar i benen just nu. Jag kan bara hoppas på att trögheten släpper efter innan det är dags att utmana Kullamannen annars kommer det bli kämpigare än kämpigast. Även om jag inte har någon förutsättning för att tänka placeringar har jag likväl en fundering och målsättning i att komma i mål innan förra årets måltid på 12 timmar och 21 minuter. Kullabergsterräng tillika i november månad känns som utmaningens utmaning. En mäktig utmaning och kanske ännu mäktigare om benen inte vill bli fjäderlätta, ca 17 dagar kvar och mycket kan hända tills dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar