torsdag 30 april 2020

Dag 1 - Klimpfjäll till Stekenjokk

Idag lämnade jag Hotell Klimpfjäll tämligen sent vid kl 10:40, jag har verkligen fått en suverän service och blev oväntat sponsrad med en mössa. Efter att jag lämnat hotellet blev det till att försöka anpassa packningen till att fungera samtidigt som jag började avverka distans. Ganska tidigt på dagen blev jag stoppad av en äldre herre i sina bästa år som nyfiket frågade vart jag var på väg. Jag svarade hem till Skåne och då fick jag höra några anekdoter om andra möten mannen gjort. Han erbjöd mig även skjuts upp till bron där vägen är avstängd för plogning. Jag tackade för erbjudandet och berättade att jag behöver mäta min distans. Jag blir alltid överraskad av trevliga möten. 
När jag kom ca 15 km ställde jag om klockan, för nu börjar jag min egentliga resa dvs mäta distansen på Sverige runt sett till mina vägval. Blev under dagen några korta vilopauser på vildmarksvägen, mestadels för att försöka räta ut ryggen som verkligen ger mig en kamp idag. 
På en del ställen är snömängden obeskrivlig.. Precis innan jag nådde avstängningen av vägen stannade en bil med ett par från Hälsingland som har en stuga häromkring. Ett riktigt trevligt par som uppmuntrade min resa och som berättar de själva cyklat från Hälsingland upp till deras stuge en resa på ca 70-80 mil. Alltid trevligt att träffa på likasinnade människor som gillar utmaningar även om själv inte riktigt vet om jag hade klarat av att cykla så långt.
 Lite långt ner... 
Efter flertalet timmar hittade jag en Stekenjokk skylt på lagom höjd. 
Resans första tältning, gick över förväntan att slå upp tältet i snö. Dock kyligt värre och jag misstänker att det blir en kall natt. 
Dagens distans blev kort, vilket beror på sen start och tidig kväll samt på att kroppen inte riktigt klarar av den fysiska utmaningen än. Dagens distans landade på: 24,11 km, jag kommer inom kort se efter vad 2017 utmaningen landade på för distans sen plussa på mina dagsetapper. 

2 kommentarer:

  1. Herre Gud, är så jäkla imponerad av dig. Vilket äventyr !! Tänker så på dig, hoppas snälla människor kommer med varma filtar till dig så du inte fryser på nätterna. Så roligt att få följa dig på denna resa.

    SvaraRadera
  2. Tackar ödmjukast, jag har träffat på riktigt snälla människor som erbjuder mig hjälp eller ger goda råd. Kul att du gillar min resa det ger mig lite extra energi.

    SvaraRadera