fredag 1 maj 2020

Dag 2 - Stekenjokk och vidare

Natten har varit en riktigt tung natt, sömnen ville aldrig infinna sig. Stundtals skakade jag som ett asplöv på grund av kyla och stundtals på grund av trötthet och hunger. Insåg att det här med att sova på skare är som att sova på ett trägolv, hårt och ogästvänligt. Vid kl 02:18 började vinden greppa tältet och det gav ingen större tillfredsställelse. Jag envisades med att försöka ta sovmorgon men när det började snöa mer inne än utanför tältet kändes det som att det var dags att röra på sig. 
Vid ca 07:45 var jag redo för avfärd, blev några kilometer innan jag bestämde mig för att försöka mig på frukost samt att tina snö för vattnet var mer eller mindre slut. Det gick sisådär med båda delar, ljummet kaffe och snöblandat vatten. Dock hittade jag en fördel med snöväggen som är högre än jag själv, den ger bra lä när vindarna piskar på fjället.
Hittade lite vägskyltar idag samt bytte jag kommun och län så numera befinner jag mig i Jämtland och har lämnat Västerbotten bakom mig. 
Känns lite underligt att stöta på den ena vägskylten efter den andra, dock bra att de sticker upp för det fanns möjlighet att få lite lä mot vinden i några minuter. 
Blev flertalet stopp för att räta ut ryggen idag, och då är det rätt gott att krypa ner bakom ryggsäcken. Idag har kroppen och framförallt fötterna fått kämpa utifrån att cirka 15 km av dagens distans har bemästrats på skare och i en vithet där det inte går att se om marken går upp eller ner. Lyckades undkomma flertalet fall men det var nog mest ren tur då flertalet vurpor hade kunnat beskådas idag. Som tur är hade jag fjället för mig själv fram till klockan 11.00 därefter dök flertalet skotrar upp från ingenstans. 
När jag vid ett tillfälle tog lä bakom vägskyltar började jag höra hundar men kunde inte se några, minuterna senare kommer fem till sex hundspann på led bara några meter från mig och en av dem frågar om allt är ok. Mäktigt att bedskåda och jag tackade för omtanken. 
Efter cirka 15 kilometer där vägen var färdigplogad hittade jag motsatta plogningen. Lyckan att befinna sig på planmark är obeskrivlig, vet inte vad som gör mig mest lycklig dvs platt mark eller möjligheten till att få lä under en längre tid. 
 En del vyer går inte att beskriva med ord... 
Längs vägen som var plogad mötte jag Angelika och Hanna, de var på promenad och tänkte gå upp och se hur det såg ut där vägen inte var plogad. De erbjöd mig skjuts om de såg mig på vägen tillbaka vilket jag faktiskt tackade ja till. 

I morse loggade jag in på en norsk sida där jag får uppdaterad information om gränsen är öppen eller inte. Tyvärr tog Norge igår beslut om att förlänga en stängd gräns till den 16 maj. Vilket försämrar mina möjligheter avsevärt, efter Gäddede kan jag inte ta min tilltänkta väg och alternativet att svänga inom Sverige blir för långt sett till distans och antalet dagar som jag har till förfogande. Efter en dag på fjället där det några gånger kunde gått tämligen illa känns det inte längre som ett alternativ att välja vägen över fjället efter Gäddede. 
Således har jag tänkt om lite, jag tackade ja till lift och det slutade med att jag fick lift hela vägen ner till Gäddede. Här stannar jag på Pilgrimshotellet i två nätter sen får jag ytterligare lift med Angelika och Hanna vidare till en tätort. Därifrån kommer jag resa vidare till någon sydligare ort och fortsätta min utmaning. Med andra ord får jag återkomma till Vildmarksvägen och fortsätta sista distansen någon gång i framtiden och förhoppningsvis under sommaren. Dock ska jag i morgon packa grejer som skickas hem och således få ner min vikt på ryggsäcken och förhoppningsvis få till en bättre packning.

Dagens distans landade på: 23,39 km. Något kort men med all den snö och skare så känns det nästan som en bedrift att jag kom förbi all snö. Inser att jag inte fått solbränna men attans vad vinden kan piska hårt mot kinderna... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar