onsdag 3 maj 2017

Fundersam - 11 dagar kvar till start

”Livet liknar en bok: Dåren bläddrar henne flyktigt igenom, men den vise läser med eftertanke, ty han vet, att han blott en gång kan läsa henne.”

Ovanstående citat infinns i en av min farfars fotoalbum, ett citat som jag kommer ta med mig ut på sommarens utmaning. I många möten med människor har jag tidigare fått (och kommer mest troligt få igen) en fråga som är tämligen beständig i samband med utmaningar och äventyr. Frågan lyder – varför? Eller vad ska det vara nödvändigt för? En fråga som kan ställas med en oändlig modifikation, men likväl finns den mer eller mindre alltid där. Trots att dess svar kan vara någorlunda annorlunda beroende på vem personen är som får frågan.
För min egen del har jag funderat på vad det är som gör att jag återigen vill ut på landsvägarna och dess både charmiga men också övermäktiga bemötande. Det går inte riktigt att glamorisera landsvägslivet eftersom majoriteten av tiden är någon form av en kamp. En kamp som tar sig uttryck i det egna förhållningssättet, en kamp i att avverka distans, en kamp i att kunna copa med stressrelaterade tankefnurror eller bara kampen i att ge sig ut ur sovsäcken en regnig dag. Dock att inte förglömma är det alldeles fantastiskt att möta naturen i dess rätta jag, få se tranor, rådjur och rävar med mera i gryningsljus är magiskt. Likväl som synen av öppna landskap och blanka sjöar en härlig sommardag när flugorna är otroligt hängivna. För- och nackdelar och likaså kampen finns det gott om på en utmaning liksom i det vardagliga livet.

Om livet kan liknas vid en bok finns det några paralleller till en utmaning. En del människor befinner sig på deras boks sista sidor eller kapitel. Medan andra människor precis är klar med sitt första kapitel eller alldeles nyligen har börjat läsa sina första rader. En del människor kanske befinner sig mitt i boken och en del böcker hänger ihop likt en generation. Några människor läser snabbt, medan andra läser lite långsammare. För min egen del uppskattar jag verkligen sällskapet av en riktigt god bok, och som läsare infinner sig ofta eller ibland (beroende på bok) ett behov av att läsa om en sida eller ett kapitel. Det kan ibland även finnas ett behov för mig att läsa om hela boken för att verkligen förstå eller fundera klart vad boken förmedlade till mig, samt hur jag vill ta till mig det jag läser. Lite så är det med årets utmaning också. Förra året skrev jag ett nytt kapitel i mitt liv eller i min så kallade bok, i år känner jag ett behov av att läsa om det kapitlet samt kanske utöka det med nya möten och utmaningar. På något sätt tror jag att alla människor har en historia, dock kan den ta sig uttryck på oändligt många vis beroende på vem som är författare.
Sommarens utmaning närmar sig med stormsteg och nu börjar det verkligen kännas att det är på allvar. Stora delar av helgen har spenderats till vägalternativ spekulerande och jag börjar inse att jag kommer att behöva tumma ganska mycket på mina egna önskemål. Vägval kommer till stora delar helt enkelt få bli påverkat av antalet dagar som finns tillförfogande. Helgen har också introducerat en möjlighet att i några dagar få sällskap av Malin när eller om jag når norra delarna av landet. Vilket kan bli mycket trevligt så jag håller tummarna för att våra almanackor kan bli synkroniserade och att min kropp fungerar minst likvärdigt som i somras. Jag utforskade bumbibjörnsskogen i söndagskväll och kan inte låta bli att förundras över vad sommaren kommer erbjuda för vyer. Nåväl dags att knappra klart en hemtenta eller två... 11 dagar kvar till start...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar