måndag 29 maj 2017

Dag 9 - Lönsboda och vidare

Ännu en tidigare start idag, mycket skog i omgivningen och därtill myggor. Trafiken är stundtals olidlig med väldigt mycket lastbilar i skyttetrafik. Många timmerbilar vars trästockar släpper flagor av bark. Dessa barkbitar blir sedan perfekta projektiler i vinddraget efter lastbilarna. Så idag ägnas en del tid till projektil löpning och på grusvägar blir smågruset perfekt blästring i vinddraget så jag känner mig väl till slipad idag.

När jag nådde Lönsboda gick jag in och handlade på ICA och när jag kom ut träffade jag på en cyklist som var ute på en lång 33 mila cykling. En riktig trevlig pratstund blev det och därefter fann jag lite mat på Helens restaurang. Där fick jag träffat tre ortsbor vars dialekt för mig var lite svår att förstå. Men mycket roligt att få ta del av alla dessa dialekter jag möter. Efter en lång vila tog jag mig vidare norrut på småvägar. I höjd med Höghult träffade jag tre bönder som ställde en väldans massa frågor om min resa. Dock med en något enklare dialekt.
Hittade en snapphane i Lönsboda samt är det väldigt skönt att svalka fötterna med jämna mellanrum.
Strax efter Höghult lämnade jag Skånes gränser och gick in i Kronobergs län. Jag slog upp tältet vid Skinnakärr och tämligen lite mygg. Dagens distans blev 34 km och den totala distansen är nu 313,7 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar