torsdag 18 maj 2017

Dag 5 - Motvind och stekande sol

I natt sov jag gott i den lilla röda hyddan jämte Smygehuk Fyr. Vilket jag tackar Mr Sjögren allra ödmjukast för då jag fick hjälp med detta boende. Ett riktigt härligt boende och me sv en riktigt häftig fyr. Doften i omgivningen luktade både fisk och havssalt vilket gjorde intrycket lite mäktigare. 
 Fyren som sådan var gjord i metall och var 17 meter hög, förr i tiden fanns det en 1000W lampa i den men numera är den endast på 60W. Kändes lite sug i magen när den sista trappan skulle besegras. 
 Linsen var nog det mäktigaste om jag inte räknar med den fantastiska utsikten. 
 Magiska vyer efter en lång och kämpig dag. 
 Nytvättat hår är aldrig så uppskattat som efter några dagar på landsvägen. Dock ha r solen brännt på ordentligt idag och öronen smärtar våldsamt i duschen. Första kommentaren från föreståndarinnan var "oj ja du har varit ute i några dagar". Vet inte riktigt hur hon noterade det. 
 Innan jag lämnade Smygehamn besökte jag Smygebagarn och köpte mig lite frukost. Satt som en smäck i en hungrig mage. 
 Idag var det premiär för kortbyxor, dock en anskrämlig outfit. Som tur är jagar jag inget sällskap för så som jag sett ut idag har jag nog skrämt bort allt och alla. 
 Något jag verkligen börjat prioritera och uppskatta på denna utmaning är mina små dikeskants besök. Jag tvättar fötterna och lufttorkar de medan jag äter lite kakor eller mat. Fem till tio minuter räcker för att fötterna ska vara på hugget igen. 
 Idag hittade jag lite sevärdheter så som kyrkor i olika slag. 
 En bild som tydligt visar Skåne om jag får bestämma, raps, vindkraftverk och öppna landskap och jag saknar bara sundet. 
 Rullande tandborstning på landsväg är inte helt fel. Varmt till tusen idag och solen har bränt till ordentligt. Dagens distans hamnade på ca 36,7 km, jag har noll koll på den totala distansen men får beräkna det under morgondagen. Nu dags att knoppa in i tältet igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar