torsdag 4 maj 2017

Fix `N´ Trix 2

Nu återstår sju dagar till resan söderut, rättare sagt flytten mot Skåne är inom räckhåll. I och med det är årets utmaning tio dagar bort, och söndag den 14 maj kommer allt närmare. Mycket är sig likt inför sommarens utmaning i jämförelse med förra årets strapats. Speciellt när mina funderingar från förra året om vad som kan vara lämpligt att ta med mig i packningen även i år är fundersamma. Min framgång angående packningsteknik är fortfarande under all kritik, och en framåtskridande utveckling lyser med sin frånvaro. På ovanstående bild synliggörs lite av mina funderingar av det som kanske ingår i kommande packning. En liten gnutta oro infinner sig om att jag återigen har för mycket prylar och attiraljer, samt vad som ska ner först respektive sist i ryggsäcken är även i år för mig en gåta. Göran finns med i bilden men ingår egentligen endast i min plan b, c, d eller kanske i plan e om inte i slutet av mitt planerade alfabet. Det vill säga om min kropp inte riktigt bemöter min teori på ett positivt sätt om att springa med ryggsäck, kan Göran bli en eventuell kompanjon. I övrigt finslipar jag fortfarande på vad som kommer att bli nedpackat eller inte och misstänker att det blir ett sista minuten beslut som kan resultera i en del "oj" eller "hur tänkte jag nu?". Jag kan känna en viss osäkerhet när det kommer till den totala distansen eftersom mina uträkningar hamnar kring allt från 450 till 500 mil. En distans som gör det svårt att veta vad som egentligen är nödvändigt eller inte. På 500 mil kan jag behöva allt eller ingenting, förmodligen blir det som förra året när jag behövde allt innan men under resans gång användes mindre än en tredjedel av nedpackade attiraljer.

Jag inser även i år stora brister med att jag ännu inte riktigt har bemästrat tillräckligt med materialkännedom (än). Angående bland annat detta årets tältresningskunskaper samt ryggsäckskunskaper och alla övriga kunskaper som jag egentligen borde ha vid denna tidpunkt. Dock är min stora trygghet i all okunskap att jag inte förstår om jag gör fel och lättare kan nöja mig med att det inte är så tokigt trots allt. När jag saknar "rätt" referens blir det förmodligen lättare att se möjligheterna i det som finns istället för att se hur fel jag egentligen gör. Det blir vad det blir - funderingen kommer således infinna sig väldigt väl i sommar, sett till dess alla olika periferier. Nåväl, inte många dagar till start och jag får nog skicka ett enormt stort tack till Henrik som är min "skrivpartner in crime" när det kommer till skrivandet av C-uppsatsen. Utan Henriks tålamod och support samt peppning hade det varit mycket svårt för min del att komma iväg vid denna tidiga tidpunkt. Samma tidiga startdatum i år som förra årets utmaning, vilket gör att jag inte vet om jag ska bli vettskrämd eller kunna ta det lugnt men... - kan det bli mer "déjà vu" än så här?

2 kommentarer:

  1. Lycka till och ta hand om dig! //Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar :-) Jag ska göra mitt bästa och tusen tack för hjälp, support och tillåtelse att rymma iväg från uppsatsen lite tidigare ;-) Njut av hängmattan i sommar och simma lugnt :-)

      Radera