fredag 4 augusti 2017

Dag 82 - Vaktovara och vidare till båten


Ännu en morgon på fjället, idag hade vi det verkligen kämpigt med att lämna sovsäckarna. Kallt attans har det varit inatt och det är ruskigt svårt att motivera sig till att gå ut bland alla mygg. Men är vi väl tog tag i morgonbestyren gick det väldigt fort att komma iväg. Dagens första fem kilometer bjöd på en varierande led som avslutades tämligen brant ner mot Vaktovarastugan. Väl där blev det ännu en förträfflig lunch och medan Malin kokade och fixade allt praktiskt packade jag om min utrustning. Efter Malins briljanta idé om att hon kan ta bussen med packningen till båtplatsen 30km bort så att jag kan få prova på löpning med mindre packning samma sträcka. Sagt och gjort när bussen kom påbörjade jag en 30km asfaltslöpning med slutdestination båtplatsen för båten som går till Saltoluokta fjällstation.
 Malin blev väldigt glad över att jag inte packade ner mygg stiftet längs ner i ryggsäcken.
 Magiska morgonvyer...
 Fin löpar utsikt fick jag mig allt, och ännu roligare blev det när Malin sprang ikapp mig när jag hade nästan 15km kvar. Löpning med sällskap äro icke fel, men mina ben förundrades över vad det var som hände när det plötsligt blev så mycket asfalt.
 Vägen fick dras om för några år sedan när ett klippblock hamnat lite fel, enligt busschauffören som Malin åkte med ska det tydligen gå fem meter ner i vägen.
 Hittade även Rudolf på min väg mot båtplatsen, Rudolf med de största hornen jag sett.
 Asfaltslöpning och terräng skor, funkar fint...
Bästa tältplatsen hittade Malin ikväll, kändes oväntat lyxigt att mötas av ett upprest tält när dagen är slut. Blev en tidig kväll men med en ganska bra distans, idag blev det 35,64 km och den totala distansen är nu 2'839,6 km.
 En alldeles egen badplats fick vi allt ikväll, så otroligt mysigt att få bara vara i denna mäktiga natur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar