söndag 6 augusti 2017

Dag 85 - Kvikkjokk

Idag blev det en tidig start, dock var det väldigt svårt och kämpigt att dra på mig kalla och blöta kläder imorse. Gårdagens regn hann inte torka ut ordentligt och då blir det väldigt motigt att ta på sig kläderna på morgonkvisten. En dag som verkligen var tung och svår att ta tag i men väl i kläderna och med tältet nerpackat började dagen gå ganska bra. Även idag skippade jag frukosten och påbörjade istället dagens etapp.
Efter cirka 10 kilometer kom jag till Pårtestugan och trots att klockan bara var cirka 9 blev jag insläppt av stugvärden. Samt fick jag även lingonsylt till min morgongröt vilket kändes alldeles fantastiskt. Riktigt roligt var det också att åter få träffa en av de tyska killarna som var med i första roddbåten igen. Denna gång hann vi prata lite mer, dock försvann han innan jag var klar med min frukost. Men stugvärden höll mig lite sällskap innan jag åter fick på mig ryggsäcken och kunde fortsätta de sista 17 Kilometrarna till Kvikkjokk.
 Dagens terräng har verkligen varit lite besvärlig, mycket stenar och rötter att snubbla över och i skogen full av mygg vill jag inte pausa mer än nödvändigt. Ganska tidigt mötte jag andra vandrare men i övrigt har det varit ganska glest med människor. Med cirka 5 kilometer kvar till Kvikkjokk hann jag ikapp den tyske killen igen och vi slog följe sista biten till fjällstationen. Evighetens evighet tog det dit men väl där kändes det som ett riktigt bra beslut om att sova inomhus inatt. Mina fötter är ordentligt svullna idag samt ömma efter allt snubblande. Nu väntas tre till fyra dagar utan handlingsmöjligheter vilket känns aning nervöst. Men imorgon bitti vankas både frukost och båtfärd vidare mot nya destinationer. Dagens distans blev bara 25,94 km och den totala distansen är nu 2'911,6km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar