torsdag 10 augusti 2017

Dag 88 - Vuonatviken och Jäkkvik

Idag blev det en tidig start på dagen och redan kl 05:30 var det dags att packa ner tältet. Frukosten hoppade jag över idag för att garantera att vi hann ner till båtplatsen i tid för morgonbåten över sjön vid Vuonatviken. Ägarna där är vida kända på kungsleden utifrån deras skiftande bemötande. Men när vi kom ner till båtplatsen tyckte jag att vi fick ett riktigt bra bemötande och behövde inte vänta speciellt länge på båten.
På båten träffade vi även tre fiskare från Schweiz, de har fiskat ihop i 15 år och åker runt till olika platser i bland annat Sverige, Norge och Alaska för att fiska. Dagens tur var till en liten sjö där de skulle försöka få tag på lite röding och öring. Jag hoppas verkligen att de har en bra fisketur för de var verkligen trevliga och uppskattade min resa väldigt mycket. Härliga möten är bland det bästa som finns när jag är ute på vift. 
När vi väl anlände till andra sidan sjön blev det efter en kort vandring dags för frukost.
Jag hittade några mogna blåbär som jag toppade på dagens knäckebröd med müsli på, inte riktigt min favorit frukost men idag kändes det alldeles utmärkt i kombination med att Jan bjöd mig på kaffe. Kaffet är slut för min del sedan Saltoluokta men som tur var fanns ju kaffe även i Kvikkjokk.
Efter frukost och bemästrandet av ännu en olidlig uppförsbacke i skogsmiljö fann vi en fjällplatå som bjöd på magiska vyer samt fick vi sällskap av en fjällripa. Riktigt njutbar dag även om det är svinkallt och jag inledningsvis fick använda handskar. Gårdagens regn hann inte torka ur kläderna till imorse så allt känns olidligt blött och vidrigt. Tältet är därtill drypande vått så hoppas på att det finns möjlighet att senare idag torka upp både tält och kläder.
Efter fjällplatån fann vi mer skog och skog samt lervälling i obeskrivliga mängder. Mina tår är nu lerinpackade för all framtid tror jag men ack så skönt att ibland stanna upp och ta en lunchpaus. Vilket vi tog efter Kungsledens sista båttur som bestod av 300 meter rodd.
Efter en ljuvligt varm lunch tog vi itu med de sista 5 kilometrarna in till Jäkkvik, längs vägen passerade vi spegelblanka sjöar och träffade på några enstaka vandrare. Ikväll sover jag inomhus i Kyrkans fjällstuga eftersom de lovat regn inatt samt fanns möjlighet till ett rimligt pris att få tvätta kläder och ta en lång varm dusch. Dagens distans blev 25,91 km (37,35 km inklusive båtturen) och den totala distansen är 2'998,7 km. Imorgon når jag mina första 300 mil eller 3'000km om jag inte inkluderar mina båtturer. 
Hittade även hjortron idag också... Så mumsigt gott det är att ta del av naturens egna sötsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar