söndag 13 augusti 2017

Dag 92 - En kylig dag på fjället

Gårdagens skyltar var verkligen en felbedömning, tydligen finns det två vägar till Ammarnäs men endast en Kungsleden. Vilket inkluderade överraskande nog ytterligare 31 km. Vilket inte kändes rätt när regnet började introducera sig. Vad som kändes lite bättre var att Rävfalletstugan låg endast 9 km bort och efter en stunds övervägande blev valet om vägval tämligen enkelt. Kungsleden äro kungsleden och inga genvägar inkluderas. 
Idag lämnades rävfalletstugan efter en riktigt skön natt och en tämligen krass frukost. Blev till att hälla varmt vatten på havregryn och tänka på något annat. Eftersom affären i Adolfström inte hade öppet när vi passerade så har vi idag lite svårt med maten. Allt är i princip slut förutom några enstaka havregryn och makaroner. Men som tur är kommer vi idag att nå Ammarnäs som tillhandahåller en lanthandel. I rävfalletstugan träffade vi på tre stor fiskare från Gävle som har en veckas semester tillsammans för att fiska. Jag fick således lära mig mycket mer om flugfiske och hur mycket mer packning som äro nödvändigt. Jag tror fortsätter min resa för några extra kilo vill jag inte ha och tänkte försöka få ner viktennnu mer i min ryggsäck imorgon.
 Vindelälven passerades väldigt tidigt idag trots en senare start på dagen än beräknat, men sovmorgon är ju inte helt fel.
 Bron över vindelälven är inte så liten...
Idag har det verkligen varit en kall dag på fjället, isande vindar och en brutal hunger har gjort dagen mer kämpig än nödvändigt. Alla berg har blivit till snickers eller salta nappar, och mentalt har allt fokus vilat på mat idag. Vilken typ av mat jag ska utforska om jag imorgon skickar hem trangia köket. Det finns både för och nackdelar med köket men nu provar jag på att köra utan för att kunna få ner vikten ännu mer.
 Leden ner mot Ammarnäs är tämligen dåligt markerad, helt enkelt icke existerande och det känns väldigt pinsamt att en sådan enkel sak som att markera en led inte fungerar. I övriga etapper har kungsleden varit väl synlig men sista sträckan mot Ammarnäs kändes det väldigt märkligt.
 Men ner kom vi och efter en shopping runda och ett packningskaos tog vi in på ett vandrarhem för att återfå någon form av värme. Dagens distans blev 25,10km och den totala distansen är nu 3'099,17km. Dagens stora fråga är dock hur alla kakor ska få plats i ryggsäcken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar