söndag 6 augusti 2017

Dag 84 - Magiska moder jord

Blev en ganska tidig start idag och eftersom jag inte slagit upp tältet vid en bäck gick det extra snabbt att komma ut på leden idag. Riktigt fin terräng inleddes dagen med och likaså fick jag nedförsbacke hela vägen ner till båtplatsen. Jag upptäckte skylten "Båt 3 km" när jag hade cirka 1 timme på mig innan båten skulle gå vid kl 9:00. Benen kändes tämligen lätta trots löpning samt gick dagens första kilometrar väldigt lätt, så dessa tre kilometrar skulle inte vara allt för besvärliga att hinna erövra innan kl 9. Jag pinnade på och mötte cirka fyra personer på min nedfärd och bästa kommentaren på länge fick jag också av en tjej som jag skuttade förbi "Åh du springer, så trevligt"... Kan en morgon börja bättren så?
Vad som blev dagens överraskning och stora glädje var att vid STF stugan Sitojaure stod Mr Gröna Bandet - Leif som jag senast träffade på i Abisko. Riktigt roligt att få träffa på honom igen och höra hur det gått sen sist. När båten anlände vid andra sidan sjön passade jag på att se till att få i mig lite frukost. Rena rama myggnästet men frukost är trots allt viktigt, fast först hann jag nog med att skrämma slag på två pojkar som låg och sov i vindskyddet som jag blev tipsad om av båtkapten. Riktigt trevlig kapten på resan var det också som tipsade om ledens vackraste plats - Skirte. Dock något som jag får utforska vid nästa besök till fjälls.
Idag har det verkligen varit en fantastisk och mäktig dag när det kommer till magiska vyer. Obeskrivligt vackert vid flertalet av de vyer jag idag beskådat.
Känns rätt skönt att för en gångs skull kunna njuta av lite plattare terräng och lite mer magiska vyer. Att förflytta mig uppe på ett fjällr tycker jag är väldigt roligt och tämligen skönt när det inte är allt för mycket av både uppförsbackar eller nedförsbackar.
Efter några kilometrar slog jag följe med Leif och vi traskade på bra samtidigt som vi hörde hur renhordens klockor klämtade. Vyerna var vi eniga om att de är obeskrivligt vackra och således omöjliga att försöka sätta ord på. Efter en stund skulle Leif ta en fika medan jag valde att pina på lite till. Jag kom ner till Aktsestugorna vid ca 13:30 tiden och frågade stugvärden om hur det fungerar med båtarna. Han svarade att nästa motorbåt kommer runt 17:00 men om jag ville kunde jag fråga de sex killarna från Tyskland som satt en bit bort då de skulle ro. Sagt och gjort så var en båtplats över sjön fixad, men först om cirka timmen så jag hann med att fixa lite lunch innan dagens äventyr skulle påbörjas.
När klockan var slagen blev jag upphämtad längs vägen mot båtarna och som tur var kom två båtar in precis när vi skulle ge oss av. Vilket innebar att vi inte skulle behöva ro tre gånger utan endast en väg. Mina nyfunna resekamrater blev överlyckliga över detta sammanträffande vilket jag verkligen kan förstå. Vattnet vi rodde över var alldeles ljusgrönt och till höger i bilden ovan kan Skirte beskådas.
Ett riktigt härligt och glatt gäng killar som semestrar i Sareks vildmarker. När vi sa adjö till varandra hade de två dagar kvar innan de åter skulle vända hemåt.
Efter landatigning blev det åter dags för ett besök i Sherwood skogen, eller myggornas näste. Som tur var hann jag med en bra distans och lyckades komma ur skogen innan det var dags att slå läger för ikväll. Dock hann regnet ösa ner ett tag vilket gjorde att alla kläder blev dyblöta och likaså jag. Efter regn kommer solsken men innan dess hann jag få upp tältet då tröttheten kom över mig alldeles för tidigt. Dagens distans blev 33,39km och den totala distansen är 2'885,66 km.
Lite väl många magiska vyer idag, så otroligt vackert...
Fick lite Sound of music känsla igårkväll...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar