onsdag 23 augusti 2017

Dag 98 - Ransarn

 Idag blev det sovmorgon eller rättare sagt en tidig morgon med mos och havregrynsgröt till frukost för att sedan somna om någon timme innan frukost nummer två avklarades. Jag sov ruskigt gott inatt vilket kan ha berott på att jag igårkväll räknade får innan jag somnade. Något förvånad blev jag allt imorse när jag faktiskt möttes av denna bagge bara meter från dörren till stugan. Inte så konstigt att det fick lätt att räkna får när bräkandet var mer realistisk än förväntat. Vid 10-tiden lyckades jag tråkla mig förbi denna bagge och kunde påbörja dagens distans. En etapp som inleddes med fyra timmar traskade i våta myrmarker...
Fördelen är att det fanns väldigt gott om skogens guld i dessa myrar, lite svårt blev det allt med förflyttningen eftersom det blev så gudomligt gott att äta lite hjortron på vägen.
Denna led som jag nu tog mig an idag är inte den som jag beräknade att jag skulle ta när jag var i Hemavan. Men efter rekommendationer från Thomas tror jag att denna är betydligt bättre än den led jag egentligen tänkt ta. Dock var jag mer än en gång skeptisk på om leden faktiskt är en led?
Första bron jag mötte för dagen såg tämligen utsliten ut, och jag blev allt mer konfunderad över hur det kommer sig att så få människor vandrar dessa leder söder om Kungsleden. Efter ca 13 km lyckades jag för någon timme slippa undan lite myrmark och fann en grusväg som ledde till en större asfaltsväg.
Blöt, blötare och blötast... Otroligt rolig terräng som jag definitivt kommer att utforska igen, men utan packning. Dock en rolig etapp att ha bemästrat.
 Asfaltvägen ledde mig till ännu en grusväg ner till Gielas där jag återigen kom ut på vandringsled, dock medan regnet öste ner.
 Leden inleddes med en bro i något bättre skick och därefter fick jag höra ett rejält dundrande. Jag lyfte blicken och tänkte att åskan är på intåg men det jag såg var flertalet renare som jag lyckats skrämma slag på.
Kvällen skiftade mellan regn och uppehåll samt flera timmar i än mer våta myrmarker. Strax efter att jag beskådat resans första garanterade björnba*s slog jag upp tältet innan nästa regnskur satte igång.
Inatt tältar jag jämte sjön Ransarn och jag kann en gång inte låta bli att känna mig hänförd av sjöarna magisk dragningskraft. Dagens distans blev 38,38 km och den totala distansen är 3'281,51km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar