onsdag 23 augusti 2017

Dag 99 - Inte helt hundra...

Inatt har det regnat hela natten och när jag vaknade av regnet imorse var det nästan olidligt att tänka tanken på att lämna sovsäcken. Jag fick en lite senare start på dagen eftersom jag verkligen inte ville lämna tältet. Men... Om jag inte lämnar tältet kommer jag ju inte hem så det var bara till att dra på mig mina blöta kläder och ge mig ut i regnet. Som tur är övergick regnet till att bli till skurar och jag kunde torka upp lite mellan varven. Efter ca 10 km kom jag ut från lervälling och myrer samt kunde jag ta mig an en grusväg. R fann jag en liten hamn med information om sjön Ransarn som jag inatt sov jämte.
Kort efter att jag passerade hamnen möte jag Gunnel och Arne Andersson som var ute och cyklade. Vi kom i samspråk och jag blev inbjuden till deras stuga på en riktigt trevlig fika stund. Jag fick även efterlängtat kaffe och möjlighet till att torka upp mina kläder som var dyblöta av allt regn.
 När vi satt och fikade fick jag lov att smaka Arnes älvblomssaft och den var riktigt god och uppfriskande. En saft han gjort på älvblommor, de vita blommorna som syns i bilden nedan..
 Jag fick även prova på en norrländsk raritet, tunnbröd.. Samt fick jag med mig några stycken att ha som matsäck längs med vägen och jag får nog lov att erkänna att de var försvinnande goda.
 Efter en lång stunds vila var det dags att knalla vidare, efter grusvägen kom en asfaltsväg som ledde mig till en kultiverad del av Västerbotten.
Cirka fyra kilometer innan Klimpfjäll slog jag läger för inatt, jag insåg att jag inte kommer att nå restaurangen ikväll och således kan jag invänta affärens öppettider imorgon. Idag har det verkligen varit en kämpig dag men med en stod guldkant på tillvaron i och med mitt möte med Gunnel och Arne. Dagens distans blev 33,21km och den totala distansen är 3'314,72 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar