onsdag 9 augusti 2017

Dag 86 - Äta sjögräs?

 
Idag blev det en otroligt rolig dag vilket jag inte riktigt hade räknat med när jag vaknade idag. Jag påbörjade dagen med att ta ett personbästa i att äta frukost, tre nybakade och rejäla baguettliknande bullar lyckades jag få i mig samt en stor tallrik fil. Tre koppar kaffe på det fick mig att inse hur jag  kommer att rulla fram idag. Idag är det också Anns födelsedag och jag gjorde mitt försök att väcka henne på sin semester för att gratulera. Det gick sisådär men jag fick en riktigt trevlig pratstund med Dennis och senare även med Ann. Jag känner mig verkligen glad över att de stöttar mig i min utmaning och när min hemlängtan söderut är för stor känns det väldigt bra att höra välbekanta röster igen. Igår hann jag ikapp Jan från Hamburg innan jag nådde Kvikkjokk och när vi nådde Kvikkjokk lyckades vi ha en sådan tur att Helena som kör båtturer över till bland annat Kungsleden passerade oss. Det innebar att vi kunde boka dagens båttur redan igår och kan med lugn och ro påbörja denna dag. 
När det närmade sig båttur gick jag och Jan ner mot sjön och möttes upp av ingen mindre än Björn Sarstad som var vår sjökapten för dagen. Enligt Jan är Mr Sarstad lite av en kändis längst Kungsleden och finns tydligen med i filmer om leden. Med andra ord inleddes dagen med att få träffa en kändis. Vi fick av Mr Sarstad en mycket otippad men riktigt häftig och rolig guidning runt i sjön och fick beskåda otroligt mäktiga vyer. 
Dessa vyer är för obeskrivligt vackra för att ens försöka sätta ord på. Allt oftare börjar jag inse det svåra i att förmedla det som upplevs i dessa miljöer.
Inledningsvis på båtturen fick vi beskåda en fors samt en korsning där älven går ihop med smältande glaciärvatten med mera. Samt fick vi prova på att tugga sjögräs för mineralbristens skull eftersom fjällvattnet är lite i renaste laget.
Under denna häftiga båttur fick jag lära mig väldigt mycket om omgivningen men även om salt och dess för-och nackdelar och lite om Carl von Linné också. Samt fick jag en väldigt bra fråga av Mr Sarstad, de senaste dagarna eller till och med under en längre period har jag börjat känna en allt större hemlängtan och frågan jag fick var enkel men ändå väldigt svår att besvara. Vad är det jag längtar efter där hemma? En fråga som jag funderar på ganska mycket idag och som jag nog behöver fundera på i några mil till.
Efter den roligaste morgonen på några dagar, var det åter dags för att ta sig an nästa del av Kungsleden. Uppförsbackar är idag oändliga men efter tappert kämpande kom vi efter 12 km till en liten stuga. Där blev det en snabb lunch och vilopaus innan vi fortsatte mot vad vi trodde var nästa stuga. Otroligt fint väder idag och det är verkligen svårt att ta in alla mäktiga vyer.
Efter att ha passerat en fjällplatå tog vi en fika stund och funderade på hur långt vi skulle kunna ta oss innan kvällen. Vi hade vid tidigare stuga trott att det fanns en stuga vid nästa angivelse på skylten vi sett där. Så vi tog oss an ytterligare 20 kilometer för att hitta nästa stuga. Vilket resulterade i nattvandring med pannlampesken och lervälling utan dess like. Någon kilometer efter piteälven bestämde vi att det inte fanns någon stuga och påbörjade tältresning kl 00:30. Tämligen intressant upplevelse men ack så trött jag var, dagens distans blev 35,12km (43,4 km med båtturen) och den totala distansen är 2'946,72.
 Riktigt mysigt att få uppleva fjällen nattetid...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar