fredag 4 augusti 2017

Dag 83 - Saltoluokta och vidare

Idag blev det en rejäl sovmorgon, Malins buss dök inte upp förräns vid kl 12:30 och likaså kom båten vid samma tid som jag skulle åka vidare till Saltoluokta. Men morgonstund har guld i mun så vi tog tillfället i akt och packade om all utrustning.
Men vi hann även med en riktigt go frukost samt kaffe med påtår.
En del platser är bara lite mer mysigare än andra...
Idag blev det en dag då jag behövde ta ett riktigt svårt beslut. Jag tycker väldigt mycket om mina Merrell Access Flex skor som tyvärr fått slita mer än väntat de senaste dagarna. Denna utmaning har verkligen testat skorna till max och de senaste dagarna i regn och lera gör att jag inte vågar fortsätta söderut eftersom jag inte har något pålitligt fäste längre.
Jag är även osäker på hur länge trådarna på sidan av framfoten kommer att hålla ihop samt om sulorna jag knäckt sitter kvar. Jag gillar verkligen mina Merrell skor men efter de senaste dagarna har jag insett att jag inte kan fortsätta framåt när skorna tagit allt för mycket stryk.
Malin erbjöd mig idag ett par av sina trailskor och således fick Merrell skorna bli nedpackade. Dessa för mig "nya" skor kommer förhoppningsvis ge mig bättre fäste kommande dagar och med lättare packning kanske även löpningen kan utvecklas.
Malin har nu lämnat mig och jag får fortsätta söderut i ensamhet igen, det har varit riktigt roliga dagar som gått och samtidigt har det varit mycket lärorikt för min del att få ha sällskap. Fast bästa dagen någonsin på denna resa blev helt klart vår bestigning av Kebnekaise. En oförglömlig dag helt enkelt...
När Malin tog bussen hoppade jag på båten mot Saltoluokta. Där sitter jag nu och skriver detta inlägg så dagens distans äro ännu okänd. Jag fortsätter inte söderut förräns batterierna är full laddade vilket gör att dagens distans kommer att bli väldigt kort. Men lite är bättre än inget och imorgon hoppas jag kunna plocka lite mer distans. Med lättare packning och fäste från skorna känns det hoppfullt inför kommande dagar.
En mysigare båttur får jag helt klart leta efter... (Dagens distans blev bara 12,67km och den totala distansen är 2'852,27km).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar