torsdag 10 augusti 2017

Dag 89 - 3'000 kilometer = 300 mil

Idag blev det en otippad sovmorgon, affären i Jäkkvik öppnade inte förräns klockan nio och det gjorde att sovmorgon blev ett fint alternativ. Inatt har jag sovit i Kyrkans Fjällgård och det öppnade upp för möjligheten att även tvätta lite kläder. Vilket känns väldigt skönt att få gjort och ordning på eftersom kläderna har blivit ganska sunkiga efter regnet varit.
När affären väl öppnat blev det dags för shopping inför egentligen bara en dags etapp eftersom det åter finns affär i Adolfström som vi kommer till i kväll. Något förvånad blev jag allt när det var en före detta malmöbo som drev affären. Att höra skånska har jag inte gjort på flera dagar och det kändes lite som att jag återigen inte är så långt hemifrån. När inhandlingen var klar blev det frukostdags och äntligen fick jag än mer kaffe. Samt träffade jag på en fransman som vandrar Kungsleden norrut. Han var tämligen intresserad av mat och hur viter frukost eftersom hans frukost bestod av thé och gille kakor. En mycket intressant frukost som inte alls vore så långt ifrån en frukost som jag själv hade kunnat komponera. Men idag blev det dock yoghurt, kaffe och mackor med bananer på samt några kakor. Dock är både jag och Jan samt vår nyfunna fransman eniga om att Snickers och godis är ett mer eller mindre måste när vi bemästrar kunna kungsleden, vilket gör de trixiga etapperna mycket roligare eftersom det ofta kan bero på godisbristen som gör de klurigare.
Efter dagens första 9 km fann vi Pieljekaisestugan, en stuga som inte är en STF stuga men som likväl var väldigt fin och behövlig då dessa kilometrar erbjudit spöregn i omgångar. Vi passade på att koka kaffe och thé samt fikade vi på rejält från dagens shopping. Samt kom stugan väldigt lägligt eftersom det gav oss chansen att torka lite kläder samt planera kommande distans. I stugan fanns en 18 taggares älghorn vilket kändes gigantisk att passera. Samt är jag väldigt tacksam för att inte möta en sådan i skogen även om jag idag tagit rekord i att beskåda älgs**t.
 När knappa två kilometrar av dagens distans blev inkallade nådde jag även ett större delmål, mina första 3'000 kilometrar är bemästrade och således även mina första 300 mil. Vilket firades med en highfive innan vi tog sikte på stugan. Idag har det verkligen varit en rolig dag på leden även om fina utsikter lyst med sin frånvaro. Dagens distans påbörjades först kl 14:00 och vid 21:30 nåddes Adolfström, med andra ord har etappen gått väldigt fort idag men den har även känts väldigt lättsam. Humöret har varit på topp, ryggsäcken är fylld med både godis och kaffe vilket underlättar samt kom mina första 300 mil. En riktigt häftig och mäktig men framför allt en riktigt rolig dag med andra ord.  Dagens distans landade på 22'37km och den totala distansen är nu 3'021,7.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar