torsdag 10 augusti 2017

Dag 87 - Åska på en fjällplatå

Vaknade tämligen tidigt idag trots gårdagens sena timmar. Efter frukost tar vi och påbörjar dagens distans. Vilket inleds med lerinpackade skor då det idag är väldigt nära gyttjevad. Vi hinner över ett parti sumpmark innan jag hittar hjortron som jag för första gången ser i dess rätta natur.
Efter hjortron fyndet som dessutom inte var mogna påbörjades ännu en uppförsbacke. I skogen som fanns vid uppförsbacken fanns även extremt mycket mygg och knott. Vilket gjorde att alla försök till pauser förflyttades upp till nästa fjällplatå.
 När vi tog en kort paus på platån lyckades jag skrämma engelsmannen David Wright som inte mött en människa på 24 timmar när jag sa "Hej". Det visade sig bli ett riktigt roligt möte då han slog sig ner hos oss och vi utbyte lite erfarenheter. Ännu roligare blev det när han fick syn på min OMM ryggsäck. Mr Wright hade själv en hel del OMM prylar bland annat byxorna och dryckesflaskor. Samt visade det sig att både han och hans son är terränglöpare eller rättare sagt långdistansbergslöpare. Vilket gjorde vårt möte ännu roligare. Jag fick lära mig väldigt mycket om tävlingen Fellsman i England. Med andra ord har jag hittat en ny framtida utmaning som verkligen hade varit häftig att få uppleva och utmana. Jag hoppas att Mr Wright verkligen klarar sitt mål med att vandra Kungsleden på 20 dagar, idag var hans 9 dag så chansen att han lyckas är stor.
Ibland är det möten som ger den extra energi som behövs för att ens dag ska bli lite ljusare. Uppe på platån började nämligen regnet att ösa ner, kallt blött och ruskigt tungt då åskan dundrade i molnen runtomkring oss. Vi hade tur som tog en lunchpaus mellan två rejäla regnmoln och det känns onekligen mäktigt att bokstavligen gå i bland molnen. Dimman drog också igång så snart regnet upphörde men då hade vi återigen tur som påbörjat vandringen nerför. Dagens mål var att försöka nå Vuonatviken där nästa båttur väntar men efter att ha ringt båtägarna insåg vi att det får vänta tills imorgon. Precis allting är blött ikväll när jag kryper in i tältet, vilket gör att mitt sista intryck av dagen är en tung och tröttsam dag. Dagens distans blev 26,07 km och den totala distansen är 2'971,79 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar