tisdag 12 maj 2020

Dag 14 - Hagel och ett vinterlandskap

I natt hjälpte inte några raggsockar, kylan bet sig fast ordentligt vid ca 03:00 och större delen av natten har jag försökt hålla värmen genom att snurra runt i sovsäcken. Kylan gör att armarna domnar bort och det i sig gör sömnen mer eller mindre omöjlig. Dock är det lite för tidigt även för mig att packa ihop vid 03:00 så jag försöker somna om fram till 05:30. Därefter blir det till att sätta fart och få ihop packningen och dagens distans påbörjades vid ca 06:10.
Idag byter jag kommun och det är alltid lika kul att passera kommungränser eller länsgränser för det ger lite mer perspektiv på att jag faktiskt förflyttar mig. Ibland känns det som att jag är igång hela dagarna men kommer ingenstans.
Efter ca 12 km hör jag ett "hej" och det är Susanne som är ute på hundpromenad. Vi gör sällskap och jag får lite tips om andra vägval som visar sig vara betydligt bättre än att ta distans på trafikerad väg. Jag får erkänna att jag redan tröttnat på timmerlastbilar och lastbilar i övrigt. Finns det bättre vägval så väljer jag gärna det istället och tack vare Susanne fick jag kännedom om ett trevligare alternativ. Samt har jag fått lära mig ett nytt begrepp "pingvinrunda" som inkluderar fenomenal löpning vilket jag kommer kunna använda mig av framöver. 
Idag har jag passerat Årjäng och tagit mig vidare söderut, dagen har gått tämligen fort och i Årjäng hittade jag både mat och fika samt möjlighet att ladda batterier. Till min stora förvåning har det både snöat och haglat idag men mestadels har det varit solsken vilket gör min tillvaro lite Trevligare. Dock har jag aldrig någonsin varit med om så ihållande hagel skurar som idag. Blev till slut lite för mycket men jag hoppas verkligen på en solig dag imorgon. Kvällen avrundades med att se vargspår och med att möta skogens konung på spåret. Inte helt fel... 
Dagens distans landade på 44,04 km och den totala distansen är 184,82 km. Dessa eviga raksträckor, dock rätt namn vid denna raksträcka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar