fredag 22 maj 2020

Dag 2 - Nöden har ingen lag och en fem mila dag

Idag blev det en tidig start då jag vaknar av att bonden kör med sin traktor väldigt nära tältet. Då jag inatt tältat vid en åkerkant och inte direkt frågat om liv kändes det rimligt att kravla sig ur tältet snarast möjligt och påbörja dagens etapp. Blev frukost på landsvägen innan jag påbörjade dagen och det känns som att jag börjat göra bättre val när det kommer till mat på landsvägen och numera blir det oftast frukt eller minimorötter till frukost och mellanmål. Kan jag därefter hitta köttbullar eller annan husmanskost istället för pizza blir jag lite extra lycklig. 
Dagen började med att bjuda på en hel del landsvägar, och jag inser att trafiken i Skåne är för mig svår att hantera eftersom det oftast uppstår situationer där mitt liv står på spel. Trost att det inte kommer något möte på en raksträcka kan en bilist välja att hålla sig strikt i sitt körfält och passera mig på 5 centimeters avstånd. Situationer som känns onödigt att de uppstår samtidigt som jag inte alltid har möjlighet att kasta mig i dikeskanten och de där 5 centimeterna känns som ett slag i solarplexus. Oavsett om jag gör vad jag kan för att hindra trafiken så lite som möjligt, jag stannar och hoppar ut i dikeskanten om det kommer flertalet fordon från båda håll eller om lastbilar är på ingång, så har jag likväl en laglig rätt att befinna på landsvägen. Det vill säga så länge jag inte påverkar trafiken vilket jag sällan egentligen gör då det är landsvägar som jag oftast befinner mig på. 
Märks att jag är i Skåne då rapsfälten duggar tätt... 
Idag har det varit varierande underlag, allt från asfalt, grusvägar, stigar och promenadstråk. Känns gott för fötterna att få lite variation. 
Idag passerades Vellinge där jag infann frukost nummer två samt kaffe. Därefter tog jag mig igenom Malmö, Lomma, Bjärred. I Malmö började jag få bekymmer med friktionen mellan fotsulorna och strumpan som glider runt i skon. När jag tittade efter insåg jag att om jag fortsätter kan det uppstå blåsor och det vill jag helst förekomma. Således blev det till att tejpa fotsulorna idag och nöden har ju ingen lag eller är det nöden som är uppfinningarnas moder? Min kompis silvertejp kom väl till användning även idag... Förvånansvärt funktionellt och två tejpade fotsulor känns som två helt nya fotsulor... 
I Lomma hittade jag efterlängtad mat och köttbullar är ju aldrig fel, en kaffe på det så är lyckan nästan total. 
Idag har det varit en solig dag och en stor del av dagen har spenderats ut med kusten. 
Då mycket av skogarna runt Lomma och Bjärred är naturreservat råder också tält förbud. Jag kollade upp priset på campingen i Lomma och där jag skulle jag få betala 310:- för att sova i mitt eget tält vilket jag känner är alldeles för mycket och för de pengarna kan jag få hur mycket köttbullar, frukt och kaffe som jag önskar. Således bestämde jag mig för att satsa på att komma förbi Bjärred innan det var dags för tältresning. Det blev en lång dag men kvällen var magisk. 
Dagens etapp landade slutligen på 50,42 km och äntligen har jag nått en fem mila dag. Den totala distansen är nu 80,29 km längs Öresundsleden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar