söndag 3 maj 2020

Dag 4 - Fjällmustasch i fjällen

Blev ännu en sovmorgon idag vilket känns gott att kunna unna mig innan fler tältnätter är på ingång. Ute på landsvägen vill jag gärna ha en tidig start för då finns det hopp om att plocka bra med distans. Men på hotell känns det lovligt att sova ut. Idag börjar dagen med en mysig frukost och Pilgrimshotellet har verkligen en magisk utsikt över sjön. 
Vid frukosten kändes det lite underligt i ansiktet och det visar sig att mitt vindslitna och solbrända ansikte börjat fjälla ordentligt. Således har jag lyckats få en vit mustasch och vad passar bättre i denna fjällmiljö än en fjällmustasch? 
Dagen spenderades för övrigt till att packa ryggsäcken och i skrivandes stund är jag näst intill färdig med packningen. Igår ändrades mina planer lite då Angelina och Hanna åkte hem lite tidigare, eftersom jag kände att jag måste prioritera packning och återhämtning kunde jag inte hänga med dem till Strömsund. Lite tråkigt då de har förgyllt min resa med hjälp och trevligt sällskap, som tur är går det en buss idag från Gäddede vid kl 16:30. Därefter blir det nästan 24 timmars resande till nästa startplats som blir betydligt mer söderut. Förhoppningsvis kommer min resa kanske landa på 720 km totalt och det känns tämligen okej även om jag hoppats på mer distans. Fördelen är att jag kanske om allt går bra kommer hem lite tidigare och kan ha lite semester hemma och kan då bli klar med en del av renoveringen i stugan. Dock längtar jag inte riktigt hem än så jag hoppas på några veckor till ute på landsvägen. 
Gårdagens krämpor har lagt sig och det är idag betydligt lättare att utöva förflyttning. Det är en av de saker som jag uppskattar mest med landsvägslivet, att utforska mina fysiska och mentala gränser. För mig tar det alltid några dagar innan kroppen kommer in i en utmaning och de dagarna kan vara lärorika utifrån att jag utforskar min smärttröskel. Dessa två dagar som jag varit ute har varit en stor påfrestning utifrån packningen och underlaget. Jag är lite förvånad över att det inte känns värre än vad det har gjort, samtidigt känns det mentalt lättare med vetskapen om att nästa start blir med betydligt lättare packning. Vilket ger mig förutsättningar att förflytta mig snabbare söderut och till varmare breddgrader. Nu är det bara att invänta klockan 16:30 så just nu över jag på återhämtning, vila, ha tråkigt och längtan ut bara ökar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar