torsdag 7 maj 2020

Dag 8 - En riktig tviveldag

Blev en tidig start och alltid lika mysigt att få möta soluppgången när jag kravlar ur tältet. Nattens sömn har varit lite sisådär utifrån att jag lyckats slå upp tältet på tre stenar vars placeringar fick mig att rotera 180 grader så snart jag ville ändra sovställning. Ganska kall natt men ingen frost vilket har varit positivt och skogen för övrigt har varit lugn inatt. Sov någon kilometer norr om sjön Vällen. 
Dagens distans började avverkas omkring kl 06:30 och kilometerna rullade på ganska lätt. Första timmen blev det till att gå eftersom natten varit kall och jag vill inte dra på mig några skador så här tidigt. Lite ömhet infinner sig i benen och träningsvärk i ryggen samt en brutal träningsvärk omkring höfterna som dansat rumba på alla stenarna inatt. Tämligen tidigt fick jag avnjuta magiska vyer och det höjer humöret och landsvägskänslan infinner sig på riktigt. 
Efter några kilomerar infinner sig ett skyddsrum från andra världskriget och en vandringsled där det är möjligt att följa dåvarande norska gränsen utifrån att gränsdragningen ändrades i området under andra världskriget. Riktigt spännande att få ta del av lite historia längs vägarna. Lite mindre spännande var det att försöka få tag på vatten. Tämligen tidgt idag fick jag brist på vatten och solen steker hårt, jag hittade en bäck som såg fräsch ut men vattnet var nog lite mindre fräscht. Vågade faktiskt aldrig provsmaka på det gula vattnet utan härdade ut fram till Vallfjället som dök upp efter ca 30 km.
I Vallfjället chansade jag på att skidanläggningen hade öppet vilket det tyvärr inte var. Dock träffade jag på personalen som jobbar där och blev bjuden på tre stycken "Kvikklunsj" och på friskt vatten. Kvikklunsj är nog Norges motsvarighet till Kitkat men med överlevnadsinstruktioner på insidan av omslaget. Jag fick även goda råd och tips från personalen om andra vägval då väg 171 är mer än roligt trafikerad. 
Idag har det varit varierande underlag, delvis grusvägar och delvis asfalt samt lite vandringsled vilket ger en skön variation på underlaget och även på humöret. 
Magiska vyer har beskådats även idag, och jag kan inte låta bli att förundras över hur vackert Sverige är. 
Utav någon oförklarlig anledning har jag idag haft en riktigt tung tviveldag, inte så mycket utifrån mentala dippar utan mer sett till att kroppen säger ifrån på olika sätt som inte känns bra. Dels kan det bero på att jag hållit igen med vätskeintag då vatten har lyst med sin frånvaro och dels kan det bero på att kroppen ännu inte kommit in i utmaningen. Just nu har jag fler frågor än svar på mina bekymmer och därför tar jag beslut om att åka hem och få tre vilodagar innan jag åker tillbaka och fortsätter min resa. Dels är det billigare för mig att åka hem och tillbaka än att ta in på boende, och dels kan jag tvätta kläder och packa om väskan med bättre utrustning. Samt stillar jag min hemlängtan eftersom jag så snart jag kommer hem längtar ut igen. Målet för dagen var att nå en pizzeria alternativt en affär för mat och laddning men det har varit en tuff kamp när distansen hela tiden känns längre och längre. 
När jag började inse att jag inte kommer kunna nå pizzeria eller mat innan kvällen är slut fick jag börja leta tältplats istället. Ikväll fick jag en hel äng för mig själv och var välskyddad från vägen. Dock kunde jag höra hur trafikerad vägen är och det med tung trafik vilket gör mig lite nervös inför fortsatt resa. 
Blev en tidig kväll vid ca 19:00, och dagens distans landade på 40,71 km vilket verkligen känns i fötter och ben. Den totala distansen som jag än så länge avverkat är 126,57 km på de dagar som jag varit ute på vift. Den totala distansen kommer jag längre fram att addera med den totala distansen från år 2017 och på så vis få reda på hur långt det är runt Sverige. Men än så länge tar jag en dag i taget och det blir vad det blir i slutändan... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar