söndag 5 juni 2016

Dag 22 - Väg 365 mot Åsele

Natten har återigen varit kall och sömnen sisådär. Även dagen har varit kall och blåsig även om solen lyst hela dagen. Jag såg en bäver som solade idag men i övrigt har dagen varit lång och tråkig. Inget uppiggande har inträffat mer än att jag börjat ge mig tusan på att få igång löpningen. Kändes bra den biten jag sprang idag men vänster knä är ännu aningen ostabilt. Men hoppas på att kunna utöka löpningen och minska promenerandet. 

I övrigt känns det som att kroppen hittat sin rutin för denna utmaning. Jag vaknar oftast till vid kl 02:00 på natten om inget speciellt ljud väckt mig tidigare. Dock är det väldigt enkelt att somna om och jag vaknar igen vid 04:30 och inser oftast att jag har gått om tid kvar i sovsäcken. Jag somnar om och vaknar igen mellan 05:10-05:25. Jag kryper ur sovsäcken omkring 05:30 och börjar med att rulla ihop sovsäck och liggunderlag därtill packar ner de i sin påse. Därefter blir det en morgontvätt och ombyte från sovkläder till dagens outfit. Därefter packar jag ihop väskorna och förbereder den lilla väskan med dagens näringsintag. När allt är packat ställer jag ut det ur tältet och städar ur eventuella lingonsnår och dunfjädrar ur tältet. Jag brukar börja med att lasta på matlådan på Göran och därefter min stora svarta ryggsäck som har kläder och dylikt i. Sedan nedmonterar jag tältet och lastar på det samt sovsäck och liggunderlag. Uppe på tältpåsen placerar jag sedan min lilla väska eftersom jag vill ha den tillgänglig. Därefter blir det tandborstning och morgonbestyr. Denna process går allt snabbare och oftast är både jag och Göran på vägen och redo för avfärd mellan kl 06:05-06:30. 
Jag knallar på i ca 5-7km innan jag tar ett äpple som kroppen börjat se fram emot, förmodligen för den syrliga och saftiga smaken. Jag äter äpplet medan jag går och beroende på hur gårdagens matintag varit så kanske jag tar några rullande mackor därtill. Men oftast knallar jag på ytterligare 10-15km innan jag stannar för fler mackor eller vid något matställe om så tillhandahålls. Denna matpaus kan infinna sig allt ifrån att jag gått 15-30 km, och beror mycket på om jag når en by med möjlighet att köpa mat eller om det blir en dag med mackor. Pausen kan variera från 30 minuter till 2 timmar beroende på vart jag är och om batterier kan laddas under tiden. Därefter knallar jag på ca 20-25 km till innan jag letar efter en lämplig tältplats. Att slå upp tältet går nu för tiden allt fortare men det innebär inte att det blir bättre uppsatt. Inser mina bristande talanger i förmågan att kunna montera upp tältet på ett funktionellt sätt men finner mig ändå rätt nöjd med att det kommer upp. Ibland äter jag mackor efter tvättning och ombyte men det beror lite på hur och vad jag fått äta under dagen. Tältplats brukar jag hitta mellan kl 17:00-20:00 ibland senare men det har blivit allt mer sällan. Reser jag tältet vid ca 19 somnat jag ganska så gott vid kl 21:00. Om inte tidigare...
Dagens distans blev 50.36 km, den totala distansen återstår att räkna ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar