lördag 4 juni 2016

Dag 21 - Lycksele och en dag i deppträsket

Idag är en tung dag, natten har varit kall och jag har mest känt mig djupfryst. Att börja dagen med att vara kall och med kalla vindar hjälper inte humöret. Igår upptäcktes att jag glömt bort att kalibrera Görans trippmätare efter omstarten så distanserna efter Jokkmokk behöver jag räkna om. Något som egentligen är väldigt enkelt men som på denna utmaning blir mentalt påfrestande. En tung start på dagen som påverkar dagens upplevelser. Att få se en trana i morgonstund är en fantastisk syn men på något vis är denna dag enbart tung. Ingen direkt tvivel dag men en dag som bara är allmänt grå och tung.
I skrivandets stund sitter jag på Frasses i Lycksele och har inmundigat mat därtill ska jag handla på mig lite mer mat inför kommande dagar. Passar på att ladda telefoner medan jag har tillgång till ström, på ett sätt vore solcellsladdare och dylikt ett ypperligt komplement i min utrustning men samtidigt njuter jag lite av den spänning det blir av att se hur länge batterierna håller. Samtidigt är det väldigt skönt att kunna koppla bort den vardagliga skärmtiden och faktiskt bara vara. Något jag upptäcker ju fler mil jag avverkar är att mycket av tiden består av att förhålla sig till att ingenting blir som jag tänkt mig. Jag behöver ständigt förhålla mig till trafiken men även till mina egna önskemål om att uppnå en viss distans eller inte. Inser att mina tidigare försök och förväntningar om denna utmaning är precis så som det inte blir. Dagarna kommer och dagarna går, däremellan blir distansen vad den blir och upplevelser upplevs på ett sätt som inte går att förutse. Det är en riktig härlig känsla av frihet och av att bara vara som infinner sig. 
Snart dags att påbörja resan mot Åsele som jag hoppas kunna nå fram till på måndag. Dessvärre är måndag en röd dag vilket kan knixa till det för mig när det gäller möjligheter till att inhandla mat. Men jag hoppas kunna tanka på mig ordentligt innan jag lämnar Lycksele ifall jag inte hittar möjligheter innan Jungsele.

Dagens distans är ännu okänd...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar