tisdag 21 juni 2016

Dag 36 - Björbo och genvägar

Natten har varit helt okej om jag väljer att bortse från att tupparna på gården vid andra sidan älven inte riktigt lärt sig klockan. Galet värre hela natten men däremellan gick det alla tiders att sova trots min tältplats. Det börjar märkas att jag kommer allt längre söderut för nu är det allt mörkt om kvällarna. Jag var uppe med tuppen i gryningen och kom på så vis till Björbo väldigt tidigt. Rättare sagt vid kl 8 och affären öppnade inte förrens kl 11. Jag knallade vidare söderut och provade på en längre genväg med dess grusvägar och därtill backar.
(en fin grusväg och önskvärd grusväg i förhållande till dagens erbjudande, lervälling är inte trevligt)I kombination med regn blev grusvägarna mer lervälling och frustrationen över att gå och gå och gå men inte komma någonstans ökade. Jag upplever ett större problem med mina kartor eftersom de inte stämmer överens med verkligheten och med det menas att många vägar och sjöar inte finns utmärkta på kartan och orienteringen blir tämligen svår. Idag fick jag ringa min bror som via Google map fick guida mig ut ur genvägen eftersom det för mig var totalt omöjligt att förstå vart jag egentligen befann mig i förhållande till vad kartan visade och verkligheten. Tur för mig var att min bror var hemma och därtill uppkopplad annars hade jag nog fortfarande irrat runt på min genväg. Regnet öser ner idag men ännu i omgångar, men omgångarna upplevs som allt längre och längre. Långt om länge nådde jag Lindesnäs och funderade på att äta på herrgården men efter att ha insett hur lång jag behöver gå för att nå dit gjorde att jag ändrade mig och påbörjade vägen till Fredriksberg. Efter en stund når jag Frösaråsen och möter jag en gubbe vad ett hus som börjar prata. Det blir en kort pratstund eftersom jag vid detta laget är mer intresserad av en tältplats och har redan för dagen avverkat en rejäl distans. Men han ger mig värdefull information om att det nu är ca 12 km kvar till Fredriksberg. Precis utanför vägskyltarna slår jag upp tältet på en blöt mosse dom översvämmas av knott. Trötthet och hunger i kombination med tältresande är ingen lyckad blandning. 

Dagens distans blev 45.98 km och den totala distansen är 1'460.75 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar