fredag 24 juni 2016

Dag 39 - 511 pensionärer och jag

Vaknade till regn som snabbt slutade, jag följde väg 205 ner till Karlskoga och ju närmare jag kommer Karlskoga dess mer tätnar trafiken. Lastbilar och personbilar om vart annat samt en alldeles för smal väg i förhållande till trafiken och hastigheten. Idag hade jag tänkt försöka hitta biblioteket för att uppdatera bloggen med bilder men när jag väl kom till Karlskoga var jag mest trött och förvirrad och kände inte för att ta kampen om att hitta till och från biblioteket. Jag gick istället vidare ner mot Degerfors och till min lycka fann jag ett Burger King. Jag firade stort att jag nått ännu ett gigantiskt delmål med dubbla burgare, milkshake och en stor kaffe. Jag vilade ganska länge och laddade upp telefonerna. Därefter vandrade jag vidare mot Degerfors.
Jag gick på gå- och cykelbanan när jag helt plötsligt märker hur det vimlar av pensionärer. Ju längre jag går dess fler verkar de bli, det visar sig vara invigning gå- och cykelbanan mellan Karlskoga och Degerfors idag. Jag försöker diskret passera förbi vilket fungerar fint tills ett adderas depå stopp. Där ser jag hur SVT sveper filmkameran mot mitt håll vilket känns något pinsamt när jag har mina nytvättade underkläder på tork uppe på Göran. Men vad gör det när jag själv ser mer vildvuxen ut än någonsin tidigare. Riktigt roligt att få trängas med pensionärer men stundtals kändes det som att jag befann mig i vilda västern och på high chaparall. De cyklar utan hämningar och därtill funderade jag på om det inte är säkrare att faktiskt gå på vägen? En pensionär trängde ut mig i kanten men enbart för att fråga vart jag var på väg och var jag kom ifrån. En riktigt rolig gubbe som gillade min utmaning och bjöd på ännu en trevlig pratstund. 
Jag passerade Degerfors och passade på att inhandla en glass innan jag gick ner mot Åtorp. Ännu en väg som var smal, backig och trafikerad, ibland känns det som att jag inte riktigt får plats och spenderar mer tid i vägkanterna än på att komma framåt. Något jag förvisso gärna gör så länge jag slipper vara orsak till eller inblandad i en trafikolycka. Men något hämmande i hastighet är det allt. En bit innan Åtorp passar jag på att köra en rullande tandborstning, precis när jag är klar hör jag ännu ett "Hej". Det är Bo som kallas för Bosse som är på väg ner mot Åtorp, vi möttes tidigare idag och då funderade han på om jag var hemlös eller ute på vandring. Det sistnämnda alternativet kändes bäst och vi började utbytta lite erfarenheter eftersom det visade sig att han spenderat en sommar med att cykel semestra i Sverige. Vi utbyte erfarenheter om backar, mat och andra upplevelser längs vägen. Med andra ord gick det snabbt att knalla ner till Åtorp. Därefter fortsatte jag på vägen ner mot Finnerödja och slog upp tältet på mossa ute i ett litet skogsparti.

Dagens distans blev 54,9km och dem totala distansen är således 1'607.54 km.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar