tisdag 7 juni 2016

Dag 24 - Väg 90 och Jungsele

Efter 42 km sitter jag nu på pizzerian i Jungsele, dagens distans gick tämligen fort, fram tills 4 kilometers skylten till Jungsele. Det borde vara förbjudet att sätta upp skyltar med en sådan distans eftersom de fyra kilometrarna övergick till att kännas som 35km. Vägen till Jungsele blev lång och dryg, därtill har vädrets makter skiftat ordentligt idag. Först ljumna vindar (och äntligen en något varmare natt) därefter sommarregn för att övergå i klibbigt åskväder värme. Växelvis med isande vindar så dagens outfit har åkt av och på konstant idag.
Jag börjar inse att sommaren 2016 kommer bli sommaren då jag tar personligt rekord i bonnabränna. Humöret har dock åkt jojo idag men mestadels varit tungt, fysiskt känner jag mig bra och har inte några direkta bekymmer mer än kanske en kommande förkylning. Vänster knä blir starkare för varje dag och löpdistanserna utökas successivt. Men mentalt är det en berg- och dalbana, en sådan som i skrivandets stund är otroligt besvärlig att hantera men som jag vet kommer att förgylla min utmaning när den väl är avklarad. Utan dippar hade utmaningen förmodligen inte varit lika utmanande och därtill är det dippar som gör att jag kan uppskatta det roliga och fantastiska ännu mer när humöret är på topp. Men andra ord dippar ska bara erövras hur tunga de än är i stunden, deras förgyllningseffekt är värt det i slutet. På något vis tror jag att man växer inombords för varje gång man klarar av att erövra en dipp. Det är en del av den kunskap som utvidgar The Comfort Zone, ju fler dippar som bemästras dess lättare blir det vid kommande dipp. Frågan jag ställer mig är om en dipp och ett tvivel inte är samma sak?

Dagens distans är ännu okänd men strax dags att bege mig mot campingen i Jungsele som bjuder mig på en dusch. Tro mig det ska bli gudomligt skönt att få känna sig lite ren (utan horn).

(Dagens distans blev 50,32 km och den totala distansen är 903,67km)

4 kommentarer:

  1. Hej Marie.

    Gött att höra att det går framåt i norrlands skogarna.
    Verkligen skoj att få prata med dig om din "trip" eller vad man kan kalla det :-))
    Efter att sett hur du gick iväg med vagnen så kändes det kungligt att sätta sig på hojen och trycka på knappen, å i väg far man.

    Men vi har ju, trost vädret ibland, tur som får en chans att göra det vi vill ett tag, så det känns som att livet inte bara är en dans på roser utan även guld å gröna skogar ibland.

    Har börjat läsa bloggen från början så jag kommer "i kapp" dig efter ett tag.


    Hadé gött så kanske vi ses längre fram.

    Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjing Stefan :-)

      Visst var det en trevlig "tjöt" stund och jag funderar skarpt på att montera en knapp på Göran så jag också får känna lite kunglighet ;-) men att traska på känns rätt ok det också.

      Du har så rätt, vi är lyckligt lottade som får möjlighet att bege oss ut på utmaningar :-) även om det är väldigt mycket gröna skogar :-))

      Håller tummarna för att vi ses igen söderut och att vädrets makter tillåter en tripp till Nordkap :-) kör lugnt och njut :-)

      Ha de bäst :-)
      Marie

      Radera
  2. Hej på dig.

    Ja myyycke gröna skogar e det...
    Jag såg att du e på väg mot Stugun hållet.
    Jag har nog börjat tänka om och stryker nog Nord Kap denna gången. Det ligger ju kvar ett tag till.

    Det blir nog västerut mot Norge, ser ut som det finns lite sol där några dagar, om man kan lita på vädersidorna.
    Sedan sakta söderut.

    Vet inte om du tar dig österut eller om du håller dig i mitten på väg neråt. Om det inte är för långt emellan så kan jag ju ta en lite omväg.

    Men det visar sig. Du får ha det gött så syns vi säkert

    Hadé gött

    StefanP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjing :-)

      Det låter som ett bra val att dra mot Norge, förmodligen väldigt fina hojvägar där :-) Hoppas att vädret är på din sida och att du slipper regn och rusk.

      Jajamen jag är nu i Stugun och är på väg ner mot Gällö som jag når imorgon :-) Jag kommer förmodligen att hålla mig i inlandet eftersom jag letar efter den kortaste vägen genom landet. Rekommenderar inte vägarna mellan Ramsele och Stugun, grusväg och backar till tusen.

      Kör lugnt och njut så ser vi vad som händer längs vägen :-)

      Ha de bäst
      Marie

      Radera