tisdag 21 juni 2016

Dag 37 - Fredriksberg och Sävsjön - 150 mil

Gudars skymning så skönt det är att sova på en mosse, otroligt skön natt om än kall. Jag sov i min fiberpäls i natt men i övrigt så har jag hittat bästa tältplatsen. I och med att nätterna är mörkare så vill kroppen gärna ta sovmorgon, vilket passade utmärkt idag eftersom affären i Fredriksberg inte öppnar för ens kl 9. Jag knallar på ganska tidigt ändå men mest för att fly undan alla knott. Den som uppfann och skapade knott och mygg borde gå till världshistorien för sämsta utvecklingsförmåga. Finns det verkligen någon mening med dessa blodtörstiga odågor? 
På vägen ner mot Fredriksberg ser jag en vad jag uppfattar som lösgående hund alternativt en katt som går rakt emot mig. Först när djuret knappt tio meter framför mig viker av vägen inser jag att det är ju Micke räv som är på väg hem efter en vild natt. Klockan halv nio når jag Fredriksberg och blir smått salig av att se att ett Vildmarks Café uppenbarar sig mitt emot affären. Eftersom jag nu varit väldigt hungrig och utan ordentligt med mat i två dagar kunde detta café inte infinna sig mer lägligt. Jag köper kaffe och räkmacka samt en chokladtårtsbit. Jag passar på att ladda telefoner medan jag äter och stannar kvar i nästan två timmar. Därefter går jag över gatan och handlar på mig kvällsmat och frukost till imorgon. När jag börjar lasta på maten jag köpt kommer en dam ut från affären och går mot två överlastade cyklar. Jag frågar om hon är på semester och får till svar "engelska eller tyska?". Engelska svarar jag och precis då kommer hennes man ut från affären och det visar dig att paret har cyklat över 2'200 km från Schweiz. Men de har bitvis åkt tåg, men från Göteborg har de cyklat upp via Hagfors och är på väg mot Dala-Järna för att sedan cykla mot Mora. De avverkar ca 65-70 km per dag och blev glatt överraskade av mina ca 40-50 km per dag. Vi utbyte lite erfarenheter och ännu ett fantastiskt möte har berikat min utmaning. 
Jag knallar vidare mot ännu en genväg... och mot fler grusvägar samt enorma backar. Helt ärligt talat börjar fundera på om genvägar verkligen är genvägar om de alltid innehåller upp- och nedförsbackar utan dess like? Senan vid höger skenben protesterar väldigt mycket och sänker min hastighet. Trots det når jag efter långt om länge Sävsjön och precis lagom till att regnet ökat. Precis innan Sävsjön dyker en sjö upp som bjuder på badmöjlighet, men jag är lite för feg då vattnet är ruskigt kallt. Men kläder blir tvättade och likaså håret vilket känns otroligt skönt. I natt tältar jag vid en grusväg som leder till silverleden. Knottens näste nummer två... 
Dagens distans blev 44.47 km och den totala distansen är 1'505.21 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar