torsdag 16 juni 2016

Dag 30 - Mot Kårböle via genvägar...

Natten har varit över förväntan och med andra ord ganska mild. Gårdagens solsken gjorde förmodligen lite nytta och eftersom jag slog upp tältet på en mycket enskild plats har nattens sömn varit ganska bra. Att ta en genväg till väg 315 kändes som ett mycket bra vägval, men dagens genväg som Mr Larsson hjälpte mig att hitta därtill guida mig igenom via telefon ser nog personbästa på distansplockning via genvägar. Efter en kort sträcka på knappt 7-8 km kunde jag vika av från väg 315 och gå över dammarna vid Haverö.
En sträcka som inte infinner sig på någon av mina kartor men som kan ha besparat mig upp mot ca 10 km. Därtill blev det ganska spännande eftersom tre broar skulle bemästras, de två första gick tämligen bra men därefter övergick vägen från en bred och fin gångväg till att övergå till en skogsstig.
Med andra ord fick Göran ännu en gång visa sin talang för terränglöpning, rötter och stenar var små hinder i förhållande till vad som komma skulle. När jag ser bra nummer tre är den inte mycket bredare än Göran, som tur var alldeles tillräckligt bred för oss båda. Bron slutade med en kort trappa som krävde en kraftansträngning men med hjälp av både armar, ben och höfter lyckades jag trixa upp Göran i en engångs trapp-intervall.
Som tur var infann sig inga vittnen till detta trixande för jag kan tänka mig att åsynen av projekt "trapp-attack" är av en sådan karaktär att det kunde gått till historien. När broarna var avklarade infann sig en lång grusväg upptagen till väg 314. Längs med vägen fanns en kallkälla med tillhörande muggar och ju längre denna resa varar dess mer inser jag att kallkällor inte bör missas om de uppenbarar sig i vägkanterna. Vattnet är uppfriskande och därtill känns det skönt med något kallt efter trappan.
Väg 314 är en väg som kändes ganska lång, vilket kan bero på dagsformen eftersom huvudet inte riktigt hänger med idag. Väl nere vid Fåssjödal lämnar jag 314 och tar in på grusvägar ner mot Kårböle. En bra bit nedanför Känne slår jag upp tältet och har ca 13km kvar till Kårböle. Ikväll är det knottens afton och glädjen över tältets myggnät har förmodligen aldrig varit större.
Dagens distans blev 50.72km och den totala distansen är 1'186,11km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar