fredag 24 juni 2016

Dag 40 - Mot Töreboda

Inatt sov jag gott, jag kom ut på vägen ganska tidigt och knallade ner mot Finnerödja till. Morgonstunden bjöd på tranor, rådjur och en ekorre och efter en stund kom jag ner till korsningen vid väg E20. En väg jag enbart ska korsa men fy tusan vad mycket trafik, lastbilar dånar om varandra därtill husvagnsekipage och personbilar. Med en ömmande sena blev jag allt orolig över hur jag ska kunna korsa denna väg utan någon olycka. Jag kontrollerar att allt verkligen sitter fast på Göran innan jag tar sats och med nöd och näppe hinner över mellan två lastbilar. Därefter viker jag av mot den gamla vägen och går mot Gårdsjö. Precis innan tågrälsen hämtar jag andan samtidigt som jag viker om mina kartor. Då hör jag ett prasslande i gräset och tittar upp precis i samma stund som en grävling lunkar på över vägen. Den tar ingen notis om min existens och tar det varsamt över vägen och in i skogen. Ibland är dagens överraskningar helt enkelt lite härligare än vanligt. 

Efter Gårdsjö går jag vidare mot Älgarås där jag inspekterar Lanthandeln och köper en dricka och glass samt tar jag en paus efter 40 km. Efter Älgarås går jag vidare upp till väg 200 mot Töreboda. Alldeles för mycket trafik och åter en smal samt kurvig väg. Vilket gör att jag väljer att tälta i en grusgrop ca 10 km från Töreboda.
Dagens distans blev 43.43 km och den totala distansen är 1'650.97 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar