fredag 17 juni 2016

Dag 33 - Arvet och fröken Populär

Otroligt skönt att få uppleva en varm natt och därtill en mycket skön säng. Sömnen har varit utmärkt och jag känner mig riktigt utvilad inför dagens distans. Att därtill få morgonkaffe och frukost känns idag som lyxigaste starten på dagen. Viveca slog följe med mig de första fem kilometrarna och visade mig vägen upp till väg 301 som går mot Furudal. I korsningen skildes vi åt och ännu en gång kändes det som att min utmaning allt mer förgylls med en guldkant, eftersom jag fått träffa så många fantastiska människor och samtidigt få utöka min kunskapsbank inom så många olika områden och ännu är min utmaning inte slut.

Trafiken på väg 301 är ruskigt otrevlig, lastbilar dånar förbi i hög hastighet samtidigt som vägen inte har någon direkt vägren. Trångt är bara förnamnet när det blir möte trots att jag tycker att jag spenderar mer tid att gå i diket än på vägen. Efter en kort stund vandrade jag in i Dalarna och känslan av att närma sig sydligare breddgrader börjar infinna sig. Senan är idag inte alls trevlig och även om den inte är smärtsam påverkar den min framfart. Hastigheten är inte riktigt tillfredsställande och jag får tänka om kring vad som blir dagens mål. Först hade jag planer på att nå Boda men eftersom det inte kändes möjligt blev det en del funderande. Under tiden som jag knallade på mot Furudal började jag känna mig aningen populär, en popularitet som blev allt mer panikartad eftersom getingar uppskattade mitt sällskap mer än vad jag uppskattade deras. I mitt tycke var det allt ouppfostrade getingar som var allt för närgångna för mig. Men ännu en lärdom är inhämtad, jag ska inte köpa fler schampo med körsbärsbloms dofter. Min nuvarande fanclub består alltså av knott, mygg och getingar, som tur är slipper jag skriva autografer till dessa odågor även om jag ibland applåderar åt deras irritationsmoment.
Jag nådde Furudal ganska sent idag men hittade en camping som tillhandahåller en pizzeria. När jag laddat batterierna i både kroppen och knoppen samt inväntar att telefonens batteri ska bli laddat inkommer två andra matgäster som börjar diskutera Göran. Jag kunde inte låta bli att korrigera deras tolkningar av vem och vad som kör rundor med sådan packning. Ännu en pratstund uppkom och det visade sig att paret var i från Helsingborg. Ibland är Sverige inte speciellt stort men ännu en trevlig pratstund innan det var dags att traska vidare.

I kväll tältar jag precis utanför vägskyltarna till Arvet och hann mer eller mindre bara få upp tältet innan himlen öppnade sig. Dagens distans blev 42.44 km och nu är den totala distansen 1'325.3 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar