lördag 11 juni 2016

Dag 28 - Gällö

Efter gårdagens mäktiga distans och glädjeyra över att ha bemästrat en distans som för mig känts omöjligt slog jag upp tältet en bit innan Fisksjölandet. Jag kan numera påstå att jag måste vara Sveriges sämsta tältplats väljare, ännu en gång fann jag en kanonplats... i motlut. Dock kom jag på att om jag vänder tältet på ett sätt som gör att jag ligger raklång i samma riktning som lutningen så borde inte alla attiraljer ramla ner på mig eller hamna under mig. Det jag inte riktigt tänkte på var att en lutning är en lutning oavsett hur jag placerar tältet. Inatt har jag med andra ord kasat ner och sovit i fotändan av tältet och stundtals kravlar mig upp i huvudänden för att sekunder senare glida ner igen. Med andra ord att tälta är en utmaning i sig själv och jag kommer förmodligen behöva hela Sveriges längd för att lära mig hitta den bästa tältplatsen.
(bilden är taget vid ett senare tillfälle när jag faktiskt börjat lära mig konsten att slå upp tältet)
I övrigt har dagen varit över förväntan, jag kom ut på vägen vid 06:15 och inte långt därefter möter jag ett rådjur. En stund senare träffar jag på vad jag tror är min resas sista renar, jag tycker att de är lite för långt ner i Jämtland men antar att deras lokalsinne är likvärdigt med mitt eget.
Innan jag nådde Gällö har jag även mött en ekorre så dagen har verkligen börjat med trevligt sällskap. I skrivandets stund har jag nått Gällö och shoppat på mig mat för 4-5 dagar, därtill njuter jag av kaffe (som egentligen inte är speciellt njutningsfull utifrån dess smaksensation) och värmer mig innan jag börjar traska på ner mot Överturingen. Nu kommer jag att komma in på en del små vägar och därtill små orter vilket gör att jag inte har någon som helst aning om när och var jag kan hitta ström och mat igen. Men jag tänker mig att jag går ner mot väg 314 i höjd med Ytterhogdal där jag viker av ner mot Kårböle för att nå väg 296 som efter Kårböle kommer att bli min kommande kompis ett tag framöver. 
Dagens distans blev 49.12 km och den totala distansen är nu 1084.14km.

2 kommentarer:

  1. tjenare Marie.

    hoppas allt e bra med dig på turen.
    grattis till 1000 km. bra kämpat.
    det kanske e en milstolpe när det blir en jämn siffra:-))

    jag sitter på ristafallets camping i kväll efter ha kört från
    Arvidsjaur efter att stannat där två nätter. det blåste ju små dj....ar
    i två dagar så på torsdagen så körde jag mot Norge och hamnade i saxnäs.
    väster om wilhelmina.

    sov i saxnäs och åt en långbakad ren innerfilé och ett glas rött:-)) mömsmöms...

    tog en tur över vildmarksäventyr som går över Klimpfjäll å Stekenjok.
    kalt men otroligt vackert.

    stannade inatt på en gård justinnan svenska gränsen å sen vidare idag.
    det e så Goa vägar för min del, ingen trafik så jag ligger å puttrar iväg å tittar
    på allt runt i kring.

    kör mot Trondheim imorrn å sedan ut mot kusten å försöker hitta lite roligavägar söderut.

    kämpa på och tänk på var du ställer tältet.

    StefaP


    SvaraRadera
  2. Tjing ;-)

    Tackar och jajamen jämna siffror är fina grejer ;-)
    Hm, låter helt klart som att jag inte är ensam om att vara en livsnjutare ute på vägarna ;-) riktigt mumsigt kan jag tänka mig att det var :-)

    Ditt äventyr låter fantastiskt och bortsett från vädret så måste det vara skönt med lugna vägar :-) låter inte helt fel med boende men om jag inte missminner mig så tältar du också? Några tips om hur man finner den ultimata tältplatsen?

    Kör lugnt och njut så mycket du bara kan :-)
    Marie

    SvaraRadera