fredag 17 juni 2016

Dag 34 - Att hitta rätt i Rättvik

Idag kom jag upp på vägen vid 06:30 efter att ha kämpat med att regnsäkra packningen. Regnar inte jättemycket idag men det är som dis och blöter ner väldigt mycket och väldigt fort trots att det inte är några stora regndroppar. Idag inviger jag mitt nya regnställ och inser att jag åter igen misslyckats med att hitta rätt storlek.
I och för sig valde jag en stor storlek för att få plats med kläder under men när storlek M motsvarar storlek XXL är det nästan så att jag drunknar i jackan och byxorna räcker till och blir över. Men det är skönt att få slippa sopsäcken i alla fall därtill har jackan en huva som skyddar lite mer. Jag knallar på idag men någon hastighet har jag inte eftersom senan ännu inte vill ge med sig. I kombination med vägar som är snirkliga som en berg- och dalbana därtill varierar i uppförslutningar och nedförslutningar får senan en större påfrestning än vad som är önskvärt. Men som tur är finns det apotek i Rättvik och med det även diklofenak. Jag hoppas kunna få ner svullnaden och på så vis få en större rörlighet. 
Längs med vägen till Rättvik hittar jag mängder med förpackningar från både McDonalds och Burger King därtill flertalet engångs muggar som indikerar kaffe. I och med det börjar jag fantisera om vad som kan stå på dagens meny, när jag når Rättvik är jag på det klara med vad jag ska beställa. Dock finns varken McDonalds eller Burger King i Rättvik och skräpet jag sett kommer förmodligen från Mora eller Falun. Glädjen över att nå Rättvik kändes inte längre speciellt euforisk men som tur var infann sig apoteket och därtill en pizzeria. Tack vare Mr Larsson fick jag idag lära mig isens betydelse för en fungerande sena så i kombination med mat kyldes senan ner med is. Efter maten var jag allt annat än vaken och lyckades med konststycket att gå vilse i Rättvik.
Att hitta rätt vore tämligen enkelt om jag bara hade studerat kartan i kombination med vad som stod på vägskyltarna. Blev nog någon kilometer åt fel håll innan jag lyckades förvirra mig ut på rätt väg. Dags för väg 70 mot Leksand som jag förmodligen når imorgon. Ikväll tältar jag några tiotal meter från vägen och hör både trafiken samt tåget väldigt tydligt. Perfekt uppsättning av tält ikväll med undantag av att underlaget återigen lutat samt infinner sig något hårt under tältgolvet. Men eftersom det regnar så får det allt duga för inatt.

Dagens distans blev 41.67 km och den totala distansen är nu 1'366.97 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar