fredag 9 juni 2017

Dag 12 - Lammhult och vidare

Vaknade hyfsat tidigt idag och tog de sista kilometrarna in till Lammhult tämligen snabbt. Vägen dit var allt både vacker och överraskande. Aneboda kyrka var väldigt vacker i son träskrud och i morgon stund kändes det lite mäktigt att passera sjön.
Efter att ha avverkat cirka en timme på landsvägen så får hjärtepumpen dansa rumba, plötsligt får jag syn på en skäggig man i buskarna som får mig att hoppa till rättså rejält. Per automatik stannar jag till för att försöka förstå vad jag ser, det visade sig vara en Jesus figur i mänsklig storlek som någon placerat ut i sin trädgård. När jag började se mig omkring såg jag fler andra träfigurer i mänsklig storlek och som tur är var jag ensam på landsvägen när jag kommer på mig själv med att skratta åt min egen reaktion. Jisses, det sista jag förväntat mig att möta.
Strax därpå når jag vägskylten "15 OS" och funderar på om det är 15 km till att kvalificera mig själv till en OS plats, dock kändes det mer rimligt att försöka nå Lammhult och inmundiga en kopp kaffe. Till min stora besvikelse infann sig inget café som var öppet eftersom det är Kristi himmelsfärds helgen och således en röd torsdag. Nåväl i Lammhult fann jag ett ICA samt hämtade jag upp ett resesällskap som gör mig sällskap en dag eller två. När sällskapet var upphämtat vid tågstationen blev det en ny vända på ICA för att hitta lite lunch. Längs med vägen ut ur Lammhult infann sig en bensinmack som hade öppet tillika kaffe och glass. Efter kaffe pausen hittades resans än så länge största ek och fina småvägar upp mot Stockaryd och vidare.

Dagens distans blev 32 km, och den totala distansen är nu 426,7 km.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar