onsdag 21 juni 2017

Dag 32 - Allsång på Pink Ladies

Inatt sov jag ruskigt gott men natten har nog varit resans kallaste natt och trots två par varma strumpor (som jag fick av snällaste Inger) domnade tårna bort. Tog nästan en timme innan all känsel var tillbaka. Jag passerade Hårte tämligen tidigt idag och har spenderat stora delar av dagen på Kustvägen/Jungfrukustvägen.
En väg vars namn förbryllar mig lite eftersom jag saknar kustens (och jungfruns) närvaro, dock fick jag mig en liten glimt av Bottenviken idag.
Idag har jag passerat Hårte, Sörfjärden och Norrfjärden samt Morningssand, Galtström och Ovansjö. I Norrfjärden möte jag en dam på cykel och hejade på henne, kort därpå kom hon tillbaka för hon hade glömt en nyckel. Hon var på väg till sin son som fyllde 50år idag och hon berättade att det var därför de hade en hissad flagga i flaggstången. Efter Sörfjärden tog jag mig en fika i dikeskanten. Det enda café möjligheten jag passerat idag var stängt och inget kaffe kunde jag hitta. Jag missbedömde också avståndet mellan lanthandels möjligheterna vilket gjorde att dagen idag har varit en riktigt kamp i brutal värme med för lite mat och vatten samt har jag bråkat med vägar som inte borde få lov att kallas för väg. Göran har studsat rundor ordentligt men framåt kom vi i alla fall. Ruskigt mentalt och fysiskt kämpig dag har det varit, solen och dess värme är grymt svår att hantera i kombination med en studsande Göran och ett kaffe begär utan dess like.
I Njurunda fann jag oväntat mat och därtill en riktigt häftigt 50-tals restaurang vid namn Pink Ladies. Där fick jag mig riktigt bra service med extra mycket mat och vänlighet. Av någon anledning fortsätter min tur och just denna dag var det allsång med ett härligt gäng pensionärer. Bland annat fick jag höra "vem vill se en stjärna", "swing it magistern", och "guldbruna ögon". Därtill provade jag faktiskt på att återigen äta husmanskost, så ljuvligt gott med kaffe och milkshake som efterrätt. Idag har jag kämpat och slitit hårt för min distans så denna belöning är verkligen guldkant på tillvaron.
Ett riktigt härligt ställe som är värt att besöka och dessa tre är ägarna och mästerkockarna bakom dagens lyxigaste måltid. Som vanligt glömde jag bort att fråga om namn.
Efter en sådan måltid lyckades jag knalla in resans längsta etapp som landade på 50 km, den totala distansen är 1'148,8 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar