onsdag 21 juni 2017

Dag 22 - Tärnsjö och vidare

Natten har varit bra och jag har sovit gott men det har likväl varit väldigt kallt. Jag kom upp på vägen ca 06:30 efter lite sovmorgon. Idag är känslan verkligen seg men med tidig start kom jag ut på väg 56 tämligen tidigt, dock den gamla 56:an eftersom den nya tillhandahåller vajerräcken och tung trafik. Jag fick långt om länge ha vägen alldeles för mig själv vilket gjorde det tämligen enkelt att avverka distans. Jag får dock en kilometer extra att avverka men det kan vara värt den kilometern om jag slipper trafiken. Efter en stund hittade jag en avrättningsplats i dikeskanten vilket gjorde att jag fick mig en historielektion.
Jag hittade även en runsten längs vägen...
Efter evighetens evighet nådde jag Tärnsjö och kunde oväntat nog hitta en pizzeria och kaffe. Därefter fick jag inte mycket till vägval än att försöka strida mot den nya 56:an i några kilometrar tills jag nådde Kerstinbo. Blästring med småsten och irriterande lastbilschaufförer är bara en del av det jag mötes av längs den sträckan. Att glamourifiera landsvägslivet är enkelt eftersom många vägar och stunder är fantastiska och helt underbara, men en del stunder är mer påfrestande och kräver fullständig sinnesnärvaro och en stor gnutta tur. Ibland blir jag funderad över att jag fortfarande är i livet, efter att ha upplevt lastbilar med släp som susar förbi mig med 10cm marginal i 100 knyck kanske mina funderingar inte är så konstiga. Majoriteten av tiden är dock inte lika farliga som tur är och det är de stunder som jag verkligen njuter av livet på landsvägen.
Nattens tältplats, dagens distans blev 39 km och den totala distansen är 858,9 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar