onsdag 21 juni 2017

Dag 29 - Resans första 100 mil

Inatt har jag vaknat flertalet gånger men sovit ganska gott ändå de stunder som jag lyckats sova. Dagens distans påbörjades 06:30 efter att jag blivit omåttligt road av alla mygg som uppskattar min närvaro. Idag är jag även måttligt irriterad på alla sniglar som kryper på tältet, innan jag fick ner det i tältpåsen fick jag räknat till att jag tog bort 15 sniglar som slemar omkring på tältet. Ruskigt äckligt...
Idag passerar jag Ljusnan, ungefär i samma stund som solen väljer att titta fram. Igår eftermiddag spöregnade det riktigt ordentligt, nästan så att jag inte ville lämna pizzerian i Bergby. Förmodligen regnade det även inatt i och med alla sniglar. När jag passerade Ljusnan råkade jag fickringa till Mr Jönsson och jag fick mig en riktigt trevlig liten pratstund. Renoveringen av mitt framtida boende fortskrider och det får mig verkligen att längta hem, fast väl hemma vet jag att det inte dröjer länge förens jag längtar tillbaka ut hit till landsvägslivet. Efter pratstunden fann jag kaffe på preem och passade på att torka ut tält och sovsäck, samt fick jag ytterligare en trevlig pratstund med två herrar som åt lunch. Märks att jag kommer allt mer norrut då dialekten blir allt mer skorrande och orden kortas ner.
Idag är det ruskigt varmt men jag hittar en liten sjö att tvätta och bada i. Längs med vägen till Sandame träffar jag på en fiskare som frågar om jag är på väg till Söderhamn, vilket jag bejakar och får ett "lycka till på resan" som svar. Vid Sandame svängde jag vänster i en rondell och har ca 7km kvar till Söderhamn. Längs med vägen ligger F15 flygmuseum vars öppettider jag missade med två minuter. Jag blev väldigt ledsen men jag hade ju inte riktigt koll på att det fanns innan jag passerade och får således skylla mig själv för denna miss.
I Söderhamn hittade jag några häftiga byggnader samt mat och kaffe på ett grillkök. Ikväll tar jag sikte på Losesjön och hoppas nå dit då det är ca 15km kvar. Dagens distans blev 46 km och den totala distansen är nu 1'009,8 km = resans första 100 mil!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar