fredag 9 juni 2017

Dag 13 - Sävsjö och vidare mot Spexhult

Blev en tidig start på dagen och jag får erkänna att det är riktigt trevligt med lite sällskap på landsvägen. Även om jag delar mina upplevelser på Facebook och här på bloggen (än så länge med riktigt dålig uppdatering, hoppas allt att det blir bättre framöver) så är det en helt annan känsla att kunna dela upplevelser här och nu med någon. Samt blir det trevligare på så sätt att det är möjligt att kommunicera med någon under tiden som distans bemästras. Ett riktigt gott samtal kan förenkla många kilometrar men än hålls mina distanser nere på grund av en smått ömmande trampdyna i vänster fot. Jag har även haft det betydligt mycket tyngre mentalt på denna resa i jämförelse med förra året. Vilket jag dels föranleder till att jag startade på hemmaplan med en otroligt stor hemlängtan. Men också för att jag hela tiden kännt att jag kan ta vilken buss som helst och vara hemma på mindre än fem timmar. Förra året såg jag inte bussar på väldigt långa sträckor och hann med att ta mig upp ur min dipp innan bussen passerade. I år har det varit kämpigare men också utav den anledningen ännu viktigare för mig att kämpa på norrut.
Något jag i år blivit allt mer medveten om är hur min kroppssinnen är mer allerta på landsvägen än till vardags. Synen kämpar med att läsa vägskyltar på flera kilometers avstånd, medan hörseln lyssnar efter mötande eller bakomvarande trafik. Känseln framförallt i fötterna men även övriga kroppen arbetar hårt i sökandet efter eventuell smärta som kan i en förlängning leda till en skada. Luktsinnet arbetar för fullt dels med att dofta på all ljummen raps, eller på koskiten i hagen jämte men även för att undvika närkontakt med påkörda djur. Smaklökarna är på landsvägen allt mer vakna eftersom en måltid sällan är så uppskattad efter några mil och några dagar här ute. Samt en känsla jag allt mer uppskattar är min magkänsla, känns det som att något inte riktigt är bra till exempel vid val av tältplats då fortsätter jag ett tag till. Närvaron är således en viktig ingrediens för mig här ute och en sådan jag uppskattar väldigt mycket.

I Sävsjö blev det lite fika innan vägarna mot Nässjö studerades, tältplatsen inatt är några kilometer söder om Nässjö precis innan Spexhult. Dagens distans blev 32,3 km och den totala distansen är 459 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar