lördag 10 juni 2017

Dag 17 - Tjällmo gästgiveri en lyckoträff

Vaknade tidigt idag efter en ganska skön natt, packade ihop tältet och kom upp på landsvägen ganska tidigt. Jag gick några hundra meter innan jag såg att det faktiskt fanns en camping där jag egentligen kunde ha sovit inatt. Trötta ben igårkväll gjorde förvisso att jag inte tog mer distans. Jag passerar Göta kanal i morgonstund vilket var riktigt mysigt men med nackdelen att alla affärer som kan tillhandahålla kaffe hade stängt. Regnet börjar så smått att göra mig sällskap när jag fortsätter norrut med sikt på Tjällmo.
Jag passerar efter en stund ett område som heter Kvarn, där omkring finns ett militärt område. Jag tänkte inte så mycket på det mer än att det smäller till med jämna mellanrum, jag tänkte att de behöver träna mer om de missar så ofta. Efter en stund började jag leta efter en bra stund att pudra näsan på och när jag tycker mig ha hittat ett riktigt bra ställe smattrar det till ca 10 meter från vägkanten och jag hamnar mitt i en militärövning. Riktigt häftigt att beskåda.
Efter ca. 20 km når jag Tjällmo och till min stora glädje ser jag en Grill/kiosk som vid en närmare titt var igenbommad. Jag lyckades efter en stund hitta ett ICA och frågade där om det möjligtvis fanns något café i närheten. Kassörskan svarar att tyvärr så finns det ingen möjlighet till att hitta kaffe. Precis när jag ska till att tacka för informationen och gå, frågar hon kunden bakom mig om de möjligtvis hade öppet. Svaret var nej men visst kunde de öppna upp för att jag skulle få mig lite kaffe. Kände mig där och då som ett levande frågetecken men det visade sig vara en av ägarna till Gästgiveriet i Tjällmo som stod bakom mig. Ibland och i en del stunder har jag verkligen mer tur än vad jag själv kan förstå. Kaffe och kaka fick jag mig och mycket trevligt sällskap, jag fick lära mig en hel del om bygderna runt omkring. Bland annat att det fanns en Go Glass butik i Hjortkvarn (som jag tyvärr inte hann med att besöka då jag kom försent) och om den övergivna byn i Björnhammaren med mera.
Ett riktigt roligt och energigivande möte, men jag hade mer distans att avverka och slår läger för kvällen ca 2 km söder om Hjortkvarn. Dagens distans blev 42 km och den totala distansen är nu 633,3 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar