onsdag 21 juni 2017

Dag 23 - Lyckoharen

Inatt sov jag ruskigt gott på mossa och nerkilad mellan två stenbumlingar. Regnat inatt och inledningsvis på morgonen. När jag packade ner tältet möte jag en hjort på morgonpromenad. Idag knallade jag över Dalälven och passerar orten Ön som faktiskt låg på en ö. När jag når andra sidan av Ön hör jag ett hemskt läte, riktigt lidande och smärtsamt och det visade sig vara en hare som fastnat i ett stängsel. Jag visste först inte vad jag skulle göra men kände att jag kunde inte bara passera utan att försöka hjälpa den loss. När jag närmade mig haren sprattlade den till och kom loss, dock med lite mindre päls än tidigare.
Kanske var det lyckoharen för en stund senare fick jag mig en stor portion tur.

Efter 14km kommer jag fram till Hedesunda och hittar ett café som är stängt, som tur är passerar en herre som är ute med hunden och jag passar på att fråga om det fanns något mer café i byn. Det fanns det inte men en pizzeria som dock inte hade öppnat än, men med den tur jag har idag blev jag hembjuden till mannen och hans fru samt vovven för kaffe och frukost. Helt fantastiskt hur mycket tur jag kan ha, det blev ett mycket trevligt möte som verkligen förgyllde min dag och resa.
Än roligare blev det när de hade senaste numret av Land där jag tydligen fanns med angående förra årets utmaning. Efter en stund kom deras son på besök och då fick jag även lära mig att jag numera är i Norrland efter att jag har passerat Dalälven. En riktigt rolig start på dagen och jag blir så glad över alla omtänksamma människor jag möter.
Efter en längre vila knallade jag vidare och kom ca 2km när himlen öppnade sig tillika tillhandahöll resans första hagelskur. Som tur är hittar jag en busshållplats där jag kan ta på mig regnkläder. Det dröjde dock inte länge innan det slutade och jag kunde passa på att torka ut tält och sovsäck. Vilket jag med nöd och näppe hann innan nästa regnskur. Inatt tältar jag ca 13 km söder om Gävle och imorgon är det dags för en resa till Karlstad. Dagens etapp blev 39 km och den totala distansen är 897,9km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar