tisdag 24 maj 2016

Dag 10 - en evighet...

Dagen har varit lång eller i alla fall känts lång, jag knallade på i ganska lugnt tempo idag och med skobyte samt kaffe och go fika kändes kroppen allt bättre och bättre ju längre jag gick. Förvisso har jag bekymmer med knä och vänster sena men höger foten har börjat ordna upp sig och därtill vandrar smärtorna vilket gör det hela lite mer spännande. Vad som mer är spännande är trafiken mellan Svappavaara och Gällivare, jisses vilken sträcka... Mellan Svappavaara och Kalix älven får hittills stå för den mest grisiga och smutsiga sträckan hittills. Tidigare ledde E8 den kampen men idag har jag insett att Sveriges landsvägar är allt annat än rena. Numera är jag uppe i 13 kissflaskor som nödiga lastbilschaufförer kastat ut genom fönstret. Därtill är petflask mängden och plastpåse mängderna enorma. Men efter Kalix älven och när jag kom in i Gällivare kommun har skräpet minskat. 

I övrigt har dagen varit en känslomässig berg- och dalbana då jag stundtals känner att livet på vägarna är helt fantastiskt för att i nästa sekund dimpa ner i funderingar om det inte vore lämpligare att åka buss hem. Dessa funderingar kallar Mr Larsson för tvivel, tvivel kommer och går samt kommer jag att ha åtskilliga sådana stunder under min utmaning. Något som jag är hyfsat införstådd med men jag kan likväl inte låta bli att förundras över hur snabbt dessa tvivel kommer och går. Lite nyfiken är jag allt på vad det är som frambringar dessa tvivel, och vad som egentligen händer rent kognitivt när dessa uppstår. Jag har åtskilliga mil kvar att försöka förstå dessa funderingar, eftersom jag hoppas innerligt att mina tvivel inte ska göra att jag ger upp. Den enda anledningen till att avbryta denna utmaning är om kroppen går sönder på ett sätt som gör det omöjligt att fortsätta. Några tvivel vill jag således inte ha som orsak till att åka buss hem även om det stundtals är mycket frestande. Imorgon når jag förhoppningsvis Gällivare, kan inte påstå annat än att jag längtar.

Dagens distans blev 43.86 km och den totala distansen är således 309.22 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar