torsdag 19 maj 2016

Dag 5 - Motvind och snö

Idag tog jag ytterligare en sovmorgon för att försöka få igen nattens sömnlösa stunder. Först vid kl 09:15 satte jag åter skosulorna på E45 och började lunka söderut mot okänd destination. När jag hade gått ca 30 km började det snöa och därefter regna i kombination med en motvind utan dess like. Det vanliga karga landskapet blev ännu mer ogästvänligt och jag kände att det inte riktigt fanns ork och energi hos mig själv till att slå upp tältet i detta väder. Som tur var infinner sig Övre Soppero ca 53km från Karesuando och dit skulle jag till varje pris ta mig. I Övre Soppero finns nämligen ett vandrarhem och med det en varm dusch, en säng och värme. Smått överraskad blev jag av detta ställe men en natt i en varm säng känns tämligen överkomligt efter dagens kyla och vind. 

Nu återstår ca 52km till Vittangi, med tanke på hur svullna mina fötter är så kommer jag nog att ta en vilodag inom kort. Men hoppas kunna nå Vittangi antingen imorgon eller på söndag och därefter vila. Eftersom det i Vittangi finns möjligheter att besöka en affär vore det kanske lämpligt att försöka ta mig dit. Dagens distans hamnade på ca 43km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar