fredag 27 maj 2016

Dag 13 - Jokkmokk

Sitter i skrivandets stund i Jokkmokks bibliotek och försöker febrilt lista ut hur jag ska uppdatera mina inlägg med bilder. Jag känner en viss tidspress eftersom biblioteket stänger om mindre än 25 minuter. Det finns en stor chans att jag ger upp detta försök och ger mig av för att leta mat istället, samt är det dags att fylla på matförrådet rejält eftersom nästa tillfälle till inhandling är i Kåbdalis. Förhoppningsvis kommer jag till Arvidsjaur i lagom tid så att jag där kan hinna uppdatera inläggen med bilder.
I övrigt har dagen så här långt gått bra och lite över förväntan, jag har redan avverkat 27,5 km och med lite mat i magen kan jag hoppas på att det blir lite fler kilometrar i benen innan kvällen är här. Med tanke på gårdagens mastodonta distans är jag förvånad att det har gått så bra att knalla på idag, men ett lättsamt sinne har jag haft fram till Jokkmokk eftersom dagen erbjudit möten med över fem stycken älgar och därtill ännu fler renar. Trafiken är lättsam och vädret perfekt, dock erbjöd nattens tältplats en del nya erfarenheter och kunskaper:
  1. Tälta inte i motlut - Newtons gravitation fungerar således utmärkt då allting i tältet hamnar på en sida, därtill att sova på denna röra kändes genialt (eller inte riktigt). Nattens sömn blev aningen på sniskan och allt annat än komfortabelt.
  2. Tälta inte vid en fors - Att höra forsens dånande hela natten resulterar i en viss "kissnödighet", att därtill behöva överväga att lämna en varm och go sovsäck för att bege sig ut i isande kyla är mindre lockande när benen är trötta.
  3. Tälta inte vid raksträckor - Vägar med långa fina raksträckor tenderar att modifiera människors höger fot till att bli en blyklump, en blyklump som bidrar till utforskandet av ljusets hastighet. Efter nattens trafik har jag konstaterat att det är tämligen svårt för lastbilar att uppnå en sådan hastighet (men de försöker ihärdigt även nattetid).
Dags att börja röra på mig, får se om jag kan uppdatera inom närmaste dagarna annars får det bli radiotystnad tills jag kommer ner mot Kåbdalis. Dagens distans blev 41,68 km och den totala distansen är således 443,57 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar