tisdag 31 maj 2016

Dag 14 - "Välkommen tappra skåning"

Dagen började tidigt efter en natt med en del störnings moment, göken har vaknat till liv och det är väldigt välkommet men att höra dess läte från kl 02:00 fram till kl 06:00 kändes något så när upprepande. Gårdagens trötthet var i alla fall som bortblåst, men vilken gårdag. När jag äntligen kom till Jokkmokk efter diverse vägskyltar som visar olika distanser såg jag en Statoil mack. Jag gick dit med förhoppning om kaffe och möjlighet att tvätta lite kläder, jag låser Göran och ska knalla in men dörrarna är stängda och butiken nerlagd. Där och då kändes hoppet långt borta men som tur var stod Mariann och tankade sin bil. Hon frågade om jag behövde något och jag fick tips om vart jag hittar mat och kaffe med mera. Därtill fick jag en inbjudan om att titta inom när jag passerar deras hus längre ner längs E45. En inbjudan jag tackade för och därefter fick jag gjort mina ärenden i Jokkmokk och knallade vidare söderut. Strax efter att jag passerat Polcirkeln upptäckte jag att Görans trippmätare hakat upp sig vilket var det sista jag behövde. Tvivel delux uppstod och med trötthet, hunger och för mycket sol blev det en tidig kväll när det mentala motståndet kändes för stort för att kunna fortsätta.

Idag vaknade jag något så när utvilad (med tanke på göken sällskap) och därtill på ett gott humör, jag satte fart på Göran strax efter kl 06:00 och funderade på om jag skulle hälsa på Mariann längs med vägen. Eftersom jag knallade på ganska bra växte en oro över att jag missat deras hus och tänkte att jag kanske får titta förbi en annan gång. Jag hinner knappt tänka tanken för ens jag hör lite ljud bland buskarna och längs vägen ner till deras hus ser jag den häftigaste vägskylten någonsin med texten "välkommen tappra skåning". Det var Mariann som snickrat ihop den för att jag verkligen skulle hitta dit, en riktigt stor ära att få en egen vägskylt och en sådan mäktig känsla.
 Mariann´s snyggt designade vägskylt.
Mariann och Johan
Tack vare skylten gick jag och hälsade på hos Mariann och Johan, har jag fått en sådan fin skylt så kan jag åtminstone säga hej. Ett "hej" som blev till en mycket trevlig kaffe paus och en  mycket trevlig stund som förgyllde min utmaning ännu mer. Vilka fantastiska människor jag möter längs min väg, gårdagens humör var som bortblåst och humöret var på topp länge efter denna go fika.

 Polcirkeln har jag också passerat på min väg söderut. 
Varma dagar innebär premiär för split shorts, puhhh vilken värmebölja det har blivit de senaste dagarna. Hoppas bara på att min vithet skrämmer bort alla mygg, om inte så slipper jag framöver att använda reflexväst för nu lyser jag på riktigt. Dagens distans blev 29,81km och den totala distansen är nu 473,38 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar