onsdag 4 maj 2016

Fix`N´Trix

Med åtta dagar kvar till resa kan det vara dags att fundera på vad som kommer att ingå i min packning. Därtill har jag passat på att träna packningsteknik med allt annat än framgång... Jag kommer inte att behöva ta med mig allt för mycket prylar och attiraljer, men vad som ska ner först respektive sist i ryggsäcken är ännu för mig en gåta. Förmodligen löser det sig också som så mycket annat gör i skrivandets stund.
Idag fick jag äntligen modet till att ringa telefonsamtal till Sveriges nordligaste delar och på så vis bokat boende i Karesuando. Det blir en natt i Karesuando med förhoppningsvis bussresa vidare till Kilpisjärviden 14/5. Om nu bussen kör även på helger, vilket verkar för mig vara den största gåtan att hitta ett svar på. Jag kan hitta busstidtabeller men att läsa på finska och därtill inte förstå om datumen i tabellen är aktuella känns måttligt roande. Men allt kommer att lösa sig på ett eller annat sätt., men ju färre dagar i Karesuando blir både billigare och ger mig fler dagar till löpning. Igår har jag roat mig med att montera trippmätare på Göran men funderar på hur jag ska trixa på den främre mojängen vid framhjulet. Dagens projekt blir således att klura ut en lösning som gör det möjligt att fälla ihop Göran utan att några kablar blir klämda, jag hoppas kunna kalibrera mackapären så att den uppger en korrekt distans vilket kan bli en utmaning i sig.
Ett annat projekt som är på gång är att skaffa mig lite mer material kännedom och morgondagens utmaningen (om vädret tillåter) blir att resa tältet, som kommer bli min boning under kommande veckor. Men innan dess är det nog dags att jag skriver klart de sista examinationsuppgifterna och passar på att ta en löprunda i det fina vädret. Skorna kommer med andra ord att lysa ikapp med solen för en gångs skull. I Karesuando är det är 12 grader just nu vilket känns mycket positivt, då snön kan få tina bort så mycket som möjligt tills jag anländer nästa fredag. Känns nästan overkligt nära nu... Åtta dagar... Tiden rinner verkligen iväg och tanken på att det snart bär av är allt svårare att hantera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar