tisdag 17 maj 2016

Dag 3 - Sova i en sopsäck

Vaknade tidigt idag och påbörjade så fort som möjligt löpningen. Jag hittade en mycket bättre tältplats inatt än tidigare och kunde sova ut ordentligt. Vaknade bara ett fåtal gånger av att vara kissnödig men med ömma ben och en ovilja att gå ut i kylan fick mig att låtsas som att det var en illusion. Fungerade en stund...men tyvärr inte så länge som önskvärt. I övrigt var natten till belåtenhet och det kändes skönt att få på mig löparskorna igen. Gårdagens ömma fötter var som bortblåsta och jag kunde börja springa på riktigt. Jag kände en stor stress av att hinna till Karesuando innan kl 13:30 och knallade på för fullt i ett desperat försök att hinna fram. Jag tog inte tillräckligt med vila eller stopp för näring utan stressade på vilket fungerade fram till ca 5-10 km innan Karesuando. Då sa fötterna abrupt stopp och jag vek av från vägen, jag hittade en kraschad bil som jag smög in bakom och la mig till rätta i en 160l sopsäck. Nu fick jag ca 50 minuters sömn innan jag kunde fortsätta söderut, med vetskapen om att bussen norrut hade passerat. Att jag sov i en sopsäck berodde inte så mycket på känslan av att vara en sopa som den faktorn att det blåser kalla vindar utav bara den idag. Tur för mig har jag medvind men ack och ve för denna pustiga dag. Kylan biter hårt under dagen men det gick utmärkt att somna eftersom bilen läade lite och därtill sken solen för en gångs skull.

Vid ca 13:45 passerade bussen och jag kunde i lugn och ro springa vidare, dock blev det mer gång eftersom dagens tidigare 30km kändes hårt i fötterna. Men jag kom till Karesuando och innan jag gick över till Sverige valde jag att fira med en hamburgartallrik och kaffe. Efter en långstund kom jag på benen igen och gick över till Dagnys stugor där jag har valt att sova ännu en natt. Det på grund av att jag vill kunna vila ur mig den stress jag känt i Finland och därtill fick jag här möjligheten att tvätta mina kläder. En varm dusch och rena lakan samt ett fantastiskt trevligt bemötande gör att jag känner mig otroligt bortskämd. Dagens etapp blev 42.51km och totalt har Göran rullat in 107.09km. Den totala distansen är således 128.52 km (inkluderar mitt försök till upp- och nedgång från Treriksröset).
Imorgon blir det lite vila och en distans som får bli vad den blir, i skrivandets stund känns det som att sovmorgon är behövligt. På väg söderut tänkte jag passa på att handla och även besöka biblioteket med en förhoppning om att jag jag infinna en dator som gör att jag kan uppdatera mina inlägg med lite bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar