fredag 1 juli 2016

Dag 45 - Värnamo och knottet Arne

Inatt sov jag söder om Skillingaryd, som vanligt kom jag ut på vägen tidigare än trafiken och kunde gå på rätt bra. Eftersom jag är ute på gamla E4:an är trafiken mycket mild och näst intill obefintlig. En del dagar är fantastiska på att överraska mig och idag var en sådan dag, efter knappa milen dyker ett Rasta upp och till min förvåning har de en stor frukostbuffé. Jag passade på att ladda telefoner och äta på mig så mycket jag orkade innan det var dags att gå vidare. Kaffet satt som en smäck och jag mer eller mindre rullade därifrån.

Värnamo blev nästa anhalt och efter att ha sett skyltar till en camping ville jag inte missa chansen till en dusch. Efter långt om länge hittar jag till campingen som inte riktigt låg så centralt som skyltarna påstår. När jag kommer dit och frågar om jag kan få köpa en dusch möjlighet blir jag nekad av ägaren Arne. För mig är numera Arne på samma status nivå om inte lägre än knotten i Värmland. Inte på grund av att han nekade mig en dusch utan på grund av sättet och de kränkningar han vräkte ur sig angående hur smutsig jag är och att "duscharna måste saneras" efter en sådan som mig. När jag nämnde att det gick bra i Jungsele att få låna en dusch fick även Norrland en avhyvling utan dess like. När jag ber om att få köpa en dusch möjlighet förväntar jag mig inte att människor ska hylla min vandring eller bemöta mig annorlunda på något vis. Men att bli kränkt av en främmande människa och på det sättet kändes otroligt förnedrande. Som tur är finns det bevisligen människor som är mer mänskliga än knottet Arne. Sådana människor kan benämnas som gentlemän och en sådan infann jag efter besöket vid campingen och vid en anläggning där jag fick låna duschen utan kostnad. En del människor är snällare och vänliga vilket är tur eftersom de förgyller min utmaning. 
Efter en välbehövlig dusch gick jag vidare söderut och efter att ha förvirrat mig vilse på cykelbanor fick jag vända tillbaka för att komma ut på rätt väg. När jag gått en stund längs med gamla E4:an möter jag tre personer på en parkeringsplats. De frågar vart jag är på väg och efter att jag svarat kommer den obligatoriska följdfrågan "varför går du?". En fråga som jag ännu inte riktigt kan besvara mer än att jag vill ha en rolig semester, efter en kort pratstund vandrar jag vidare och börjar leta mer och mer febrilt efter en tältplats. Långt om länge hittar jag en liten skogsväg vid en parkeringsplats och lyckas få upp tältet trots rådjurens stridsrop.
Dagens distans blev 53.28 km och den totala distansen är nu 1'897,5 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar